10 eller 12 Dobson?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? 10 eller 12 Dobson?

• Dette emne har 6 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af helgeras. This post has been viewed 77 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

helgeras
    Deltager
      • Giant

Jeg er ved at købe mig en Skyliner Flextube synscan Dobson, problemet er om jeg skal gå efter 10″ eller 12″. Her er et link til 10″ varianten:

Skyliner 250p Flextube Synscan

Jeg kan ikke lade instrumentet stå ude, så det skal bæres igennem et par stuer og ned af 3 trappetrin, derefter en 10 m før jeg kan stille det op.

Er en 12″ Flextube Dobson til at manøvrere med uden at man slæber sig ihjel?

Jeg vil naturligvis helst have en 12″, MEN det må ikke blive en plage at stille den op, for så ender det bare med at jeg ikke bruger instrumentet.

Mærkelig nok angiver TS og andre ikke hvor meget 10″ og 12″ versionerne vejer, så jeg håber at nogen her har lidt erfaring med natlig opstilling af 12″ Dobsons.

Mvh. Helge

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Skal du slæbe den, så vil jeg, på baggrund af min erfaring med min 12″ Meade Lightbridge, anbefale en 10″.

Thomas, Bornholm

Anonym
          • Super Nova

Jeg anskaffede for ikke så længe siden en 12″ GSO og må indrømme at den er absolut på grænsen af hvad jeg vil slæbe rundt med.

Ikke så meget pga. vægten (Tubus ca.20kg) Basen 13.5kg, men på grund den fysiske størrelse som gør det noget omstændigt at bakse rundt med den igennem dør åbninger, med fare for skader på tubus.

Tænker hver gang på om livet ikke havde været nemmere med en 10″ istedet for

Når det er sagt, så er jeg alligevel glad for valget af 12″ frem for 10″ da jeg mener 12″ har lagt en bedre afstand fra det jeg havde før, en 8.25″.

Jeg vil mene at valget også afhænger af hvad du havde/har eller er vandt til at kigge igennem af åbning.

Er du vandt til en go 8″ vil jeg mene at 10″ er for lidt selvom den vil gøre det betydelig nemmere at transportere end en 12″.

Ikke helt nemt at vælge natteravn2013-10-24 10:38:51

helgeras
          Deltager
            • Giant

Tak for inputtet. Nej, det er ikke nemt at vælge.

Jeg har en C9.25, men jeg bruger den næsten udelukkende til foto.

Jeg havde tidligere en 6″ Meade Lightswitch alt/az, som jeg netop hev udenfor når der lige var lidt tid og en klar aften. Dobson’en skal erstatte lightswitchen.

Det gør jeg absolut ikke med c9.25’eren. Den får jeg kun udenfor når næste dag er en fridag, og hvis DMI garanterer godt vejr

Baseret på jeres erfaring tror jeg at jeg vælger 10″… meeeen større åbning ville nu være dejligt

Helge

Anonym
              • Super Nova

Ud fra din beskrivelse kunne jeg forestille mig at du ved valg af en 12″ ville fortryde du ikke valgte en 10’er, efter nogen tid med teleskopet.

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Jeg har samme tanke. Man skal passe morderligt meget på, ikke at vælge for stort teleskop, for man får det ikke brugt, når man kommer træt hjem fra arbejde og det pludselig klarer op et par timer, selvom DMI stædigt hævder, at det skal være regnvejr.

Thomas, Bornholm

helgeras
                Deltager
                  • Giant

Så har jeg bestilt en 10″ Dobson med Synscan.

Det bliver rart med en opstilling som jeg kan sætte op hurtigt. Så kan jeg bedre udnytte aftener hvor der kortvarigt er godt vejr.

Mvh. Helge

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet '10 eller 12 Dobson?' er lukket for nye svar.