1 1/4 udskiftes med 2 udtræk.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER 1 1/4 udskiftes med 2 udtræk.

• Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af jesper. This post has been viewed 1062 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

baekmand
    Deltager
      • Planet

Hej alle.

Hvis man har et spejlteleskob der kun kan bruge 1 1/4″ i udtrækket, kan man så uden vidre skruge dette af og sætte et 2″ udtræk på, og så er alle (især jeg) glade, eller vil det give problemer med det sekundære spejl.

Kunne forestille mig at det måske ikke kan udnytte hele synsfeltet på de 2″.

/Svend Bækmand

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Det kommer jo helt an på hvilket teleskop, men jeg tvivler på at der er lavet særligt mange der har så lille et sekundærspejl at de ikke kan oplyse 2″.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Sekundærspejlet burde ikke give problemer visuelt, men du kommer jo nok til at skære et større hul i tubus til 2″ udtrækket, og måske nye huller til skruerne.

Jesper

mhansen
          Deltager
            • Nova

Hvis det er en Skywatcher 150mm du har eller lign, så kan du godt forvente at skulle skære et nyt hul til fokuseren, samt have fat i et monteringsstykke, da skruerne faktisk ikke er placeret helt korrekt. Jeg forsøgte det samme med mit 150mm Skywatcher med en Skywatcher Crayford fokuser, hvilket bestemt ikke passede overens.

henrik
            Deltager
              • Nova

Hej Svend

Ja du kommer så ikke udenom at skære et større hul til den, uanset hvilket 2″ udtræk du snakker om.

Det kan anbefales at fjerne eller som minimum tildække diagonalen forsvarligt :O)

Mvh Henrik

Mogens Zachariasen
              Deltager
                • Super Giant

Hej Svend,

Det vil være en god ide at måle kikkerten op, så man kan beregne om sekundærspejlet ”dækker” den større åbning man får med en 2” fokuser eller 2” okular, og hvor stort lystabet bliver når man kommer længere ud fra den optiske akse.

Jeg kan regne belysningen af billedfeltet ud hvis jeg får disse oplysninger:

Diameter primærspejl.

F-forhold eller brændvidde.

Mindste akse på sekundærspejl.

Udvendig tubusdiameter.

Mindste højde på fokuser.

Tolerancen fra top af fokuser til brændplan/billedplan.

Hvis du skal bruge et DSLR kamera skal du regne med en tolerance på 85-95mm, (for at være på den sikre side), fra toppen af fokuser til billedplanet. Hvis du kun skal arbejde visuelt, eller med CCD kamera hvor chippen ikke sidder så dybt, kan du nøjes med en mindre tolerance.

Mvh

Mogens

Mvh
                Mogens

baekmand
                Deltager
                  • Planet

Ahh.

Det var mere hvis man lige kunne skifte det med et svuptag, men det lyder ikke helt til at dette er tilfældet.

Så er det vist nemmer bare at købe et nyt tubus med 2″ udtræk. 🙂

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Nemmere ja, men nok lidt dyrere LOL

Jesper
                  Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet '1 1/4 udskiftes med 2 udtræk.' er lukket for nye svar.