› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › 0,4 opløsning på RA
- Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af nhaagh. This post has been viewed 671 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. april 2014 kl. 21:37 #116775
NicolajDeltager- Giant
Et hypotetisk spørgsmål: Hvis man selv konstruerer en montering og ender op med en opløsning på RA aksen på 0,4 buesekund – er man så tilfreds eller bør det forbedres?
Det antages at monteringen bærer på en OTA med 16″ f4,5 spejl.
Teoretisk er det så måske lige til den dårlige side men hvad i praksis?
God påske til alle
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
16. april 2014 kl. 21:45 #116776
nhaaghDeltager- Super Giant
Hvis du går efter den højeste opløsning er det for lidt. Typisk siger man at man skal guide med en RMS fejl der er 2-4 gange bedre end den bedste FWHM man kan opnå. På en perfekt nat med et objekt nær zenith kan en FWHM på måske 1,5″ opnås. Det kræver altså ca. 0,4″ i guidenøjagtighed hvorfår en stepstørrelse nærmere 0.1″ vil være optimalt.
Ovenstående er primært teorestisk baseret og det kender du sikkert. Men jeg vil mene det også holder i praksis. Så jeg vil anbefale at du gearer yderligere i dit design og så lever med lavere slew speed.
17. april 2014 kl. 10:05 #116793
Anonym- Super Nova
natteravn 2014-04-21 15:21:01 17. april 2014 kl. 10:32 #116795
Jeg har forstået at det er opløsningen på motorsystemet. Hvis der er tale om step motorer er de 0,4″ de mindste (micro) step der kan foretages eller ved dc-motorer med encoders er det opløsningen på encoderne.
Det betyder den mindste bevægelse styresystemet kan bede om er 0,4″. Hvis man guider præcist i god seeing vil det være i overkanten. Typisk vil det også være et problem at det mekaniske gearsystem (hele rækken af tandhjul, tandremme og snekker fra motor til ra/dec akslen) ikke reagerer præcist hvert motor step.
17. april 2014 kl. 10:48 #116797
NicolajDeltager- Giant
Tak for inputs.
Jeg taler om minimumsbevægelserne på RA aksen som Niels er inde på.
Jeg kan måske få fingrene i et par harmonic drive gear med DC motorer og encodere. Det en den slags man ser hos bla ASA og Chronos.
Det giver ingen mening at i føre yderligere reduktionsgear så de har den opløsning de har og det er altså 0,4″ idet encoderen er på 6000 pulser og gearet på 1:160. Når man så kører med 1/4 puls på encoderen så ender man på 3.200.000 pulser per omdrejning hvilket svarer til 0,4″.
Et harmonic drive er slørfrit og det vil derfor ikke være hensigtsmæssigt at indføre yderligere gear. Til gengæld kan man overveje at udskifte encoderen.
Niels, du kender måske til en leverandør af encodere med større opløsning?
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
17. april 2014 kl. 11:07 #116798
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jeg vil også mene, at 0,4″ steps er i underkanten. Vores drev
har 8,48 M step på en omgang. Derudover sidder der et svinghjul
på motorakslen. Svinghjulets primære formål at øge slewspeed,
men man må formode, at det også har en udjævnende effekt på
trackingpuklerne.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
17. april 2014 kl. 11:58 #116804
Anonym- Super Nova
.
natteravn 2014-04-21 15:21:53 20. april 2014 kl. 23:28 #116982
Lyder spændende med de harmonic drives. Kan du fortælle mere om dem?
De er jo næsten per definition helt slørfri så jeg forstår du helst ikke vil indføre flere gear i drevet. Jeg kender dog ikke så meget til deres vinkel-præcission de kører sandsynligvis meget jævnt så evt drift over tid let guides væk.
Angående encoders afhænger det jo af hvordan de ser ud men Renishaw har encoders med meget høj opløsning.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet '0,4 opløsning på RA' er lukket for nye svar.