Øvet teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Øvet teleskop

• Dette emne har 21 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af mgbomholt. This post has been viewed 366 times
Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

størrelser op til 6-8″ Det er spild af tid! Du kan se månen, jupiter og dens måner og Saturn. Alt andet er umuligt!!!

Køb 10″ eller derover eller lad være. Glem alle de flotte reklamer for de små teleskoper… og teksten. Det er så misvisende og tangere svindel.

Sludder og vrøvl! Jeg har observeret med 60mm teleskoper siden 1992 og set i hundredevis af deep-sky objekter. Selvfølgelig mange kun lige på grænsen til det synlige (se tegningen ovenfor og nedenfor), men umuligt er det slet ikke. Men et stort teleskop vil selvfølgelig gøre det lettere.

M51 og NGC 5195. Observeret med 63mm Zeiss Telemator, Maxbright binoviewer, 26x, 42x, 58x.

Thomas, Bornholm

henrik
      Deltager
        • Nova

Flot tegning Thomas!

Dem er der alt for få af, for de viser jo bedst hvordan man ser det.

Zeiss’en ER en god lille kikkert, men du må dælme have en mørk himmel på Bornholm for at kunne se så meget af M51 i den! *lidt misundelig*

Mvh Henrik

joergen.k
        Deltager
          • Nova

træning træning og atter træning, så kan man se helt utroligt mange ting i sit teleskop,jo selfølgelig er et større teleskop en fordel mere lys, men en 6-8″ er i den grad perfekt til at starte på.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Henrik

Ja, her er dejlig mørkt, de fleste steder, men ikke noget super usædvanligt. Jeg mener, det er jo ikke Mauna Kea…! Kompedal, hvor MAF Starparty afholdes er omtrent lige så mørkt som mange steder på Bornholm. Men selvfølgelig gør det en enorm forskel at være omringet af 40 – 400km hav, uden nævneværdig lysforurening. Til gengæld plages vi meget af lavtliggende dis og generelt af fugt i luften, som tager meget af transparensen. En gang i mellem kan vi være heldige at få en stærk, tør østenvind, som ikke kan nå at suge så meget fugt op fra østersøen, pga vindhastigheden. SÅ skal du bare se løjer! Især efter midnat, hvor gadelyset slukkes! Denne kombination af forhold sker uheldigvis kun et par gange om året, gerne hen på vårvinteren.

Sidste gang jeg rigtig oplevede det, var i April 2011. Det var så klart, at når jeg så op mod zenith, føltes det, som at falde ud i rummet! Himlen var dækket med tusinder af svage stjerner, som man normalt ikke ser og himlen havde en næsten skræmmende DYBDE, en afgrund af ufattelige dimensioner, et svælg af tid og rum. Jeg fik næsten et chok, et anfald af højdeskræk. Angsten for at falde greb mig instinktivt og jeg måtte støtte mig til teleskopet. En normal, let diset nat har en ganske flad og uinteressant baggrund. Der er ingen dybde. Det er som at se stjernerne sidde som lysende prikker på indersiden af et meget stort telt. Denne nat var HELT anderledes. I øst var Mælkevejen på vej op over horisonten. Ved første øjekast så det så ud som månebelyste cumulusskyer og af omtrent samme klarhed. Men de bestod af myriader af stjerner. Man kunne skimte tusindvis med det blotte øje og mørke støvbånd løb som snørklede streger i grå marmor gennem stjernestøvet. Men jeg glemmer aldrig følelsen af at falde ud i universet, da jeg så op fra teleskopet. Det er en af de mest ultimative oplevelser, jeg har haft under stjernerne.

Galakserne omkring M89, observeret med 72mm WO ED og binoviewer, 21x – 84x, 23. og 24. April, 2011. Det var dem, jeg havde observeret, da jeg faldt ud i universet.

Thomas, Bornholm Astrojensen2012-11-30 21:12:32

mgbomholt
              • Planet

hvis i har lyst kan i komme til OLE RØMERS OPSERVATORIE torsdag d.13 december kl.19.30 .der bliver der astro/julehyggemøde.der kan i få svar på mange spørgsmål,men jeg ved godt at spørger man 10 mand får man næsten 10 forskellige svar.jeg tror de fleste har købt et (” forkert” ) teleskop den første gang ,medmindre man stadig bruger det som GRAB`NGO som thomas er inde på

venlig hilsen michael fra ØAA.DK

jeppe.tilby
                • Asteroid

Tak for den overvældende respons, vi har fået herinde fra! Det er rart at se, at der er så stor interesse for at hjælpe nye/øvede! Jeg ville gerne svare hver og en personligt i denne tråd, men jeg har desværre ikke noget konkret at skrive til hver og en. Men mange tak til alle, og I virke til at have et rigtig godt og åbent sammenhold her på forummet

Jeg må dog indrømme, at jeg er blevet forvirret på et højere plan! Så der er vel ikke andet at gøre end at opsøge et astronomi-træf af en art og kigge i de forskellige kikkerter

Mvh Jeppe Tilby

mgbomholt wrote:

hvis i har lyst kan i komme til OLE RØMERS OPSERVATORIE torsdag d.13 december kl.19.30 .der bliver der astro/julehyggemøde.der kan i få svar på mange spørgsmål,men jeg ved godt at spørger man 10 mand får man næsten 10 forskellige svar.jeg tror de fleste har købt et (” forkert” ) teleskop den første gang ,medmindre man stadig bruger det som GRAB`NGO som thomas er inde på

venlig hilsen michael fra ØAA.DK

Hej Michael.

Vi vil enormt gerne med til træffet og har læst lidt om det på oeaa.dk, så vi ses d. 13. december.

Koster det noget eller skal vi meldes os til nogen steder?

Mvh Jeppe Tilby

mgbomholt
                  • Planet

i kan bare møde op i første omgang, og er det noget for jer koster et års kontigent 200 pr.næse

hilsen michael
                Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
                • Emnet 'Øvet teleskop' er lukket for nye svar.