Øvet teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Øvet teleskop

• Dette emne har 21 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af mgbomholt. This post has been viewed 365 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

jeppe.tilby
      • Asteroid

Min kæreste og jeg har en fælles interesse for astronomi, og vi har planer om at investere i et nyt teleskop. Vores tidligere teleskop er et billigt linseteleskop med et 6cm glas.

Vi har selv kigget lidt på en Celestron af en art, og vi har indtil videre lagt 5000 kr til side til projektet, så det er den prisklasse eller måske lidt over.

Problemet er, at ingen af os har den store erfaring med køb af kikkerter. Jeg er meget interesseret i at kigge på galakser, og vil enormt gerne kunne se armene i objerkter såsom M101 og M51, men ved ikke om det er muligt, da jeg kun har set “long exposure” fotografier.

Jeg er også interesseret i at kunne se mere definition i Jupiters atmosfære.

Er dette urealistisk til den pris?

Nogen bud på, hvor stort et teleskop vi skal op i? Gerne specifikke bud.

Mvh Jeppe Tilby

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Køb en 10″ dobson!

Der får i meget for pengene, kan ser det meste MEN det er UDEN computerstyring og motore og i skal lære at finde rundt på himlen.
        Men det budget kan i ikke få et computerstyrtet teleskop, der også er helt stort nok til at se armene i M51 osv, som du ønsker.
        Der er også en stejl indlæringskurve med at finde ud af at sætte det korrekt op osv.
        En dobson sætter du bare på jorden, tager hætten af og drejer den over mod det du vil se.
        Du skal dog lære at star-hoppe og det kan være en udfordring.

Sidst vil jeg anbefale jer at melde jer ind i en astro-klub. Det er billigt og i kan mødes med en masse erfarne, som elsker at dele ud af sin viden.
        Giver også mulighed for at se en masse forskellige typer af teleskoper, før i selv kaster en masse penge efter en måske fejlinvestering.

PS brugtsalgspriser ligger på ca 50-60% og det kan måske også være en idé at kikke på brugt.

tom.a
        Deltager
          • Super Giant

Hej Jeppe

Vedrørende det med at se spiralarme i M101 og M51, så skal du op i en spejl / linse diameter på minimum 150mm.

Jeg har selv se spiralarme i M33 med en 80mm linseteleskop og de er tydelige i 150 mm spejlteleskop. I M51 kan jeg skimte spiralarmene med min 150 mm spejlteleskop.

MEN det er fra rigtig mørke steder at jeg har lavet disse observationer og hvis du bor i eller tæt på Århus, så skal du nok op i 200 eller 250 mm åbning for at skimte spiralarmene. Eller køre et sted hen med rigtig mørke.

Med et 200 eller 250 mm teleskop vil du kunne se rigtig mange detaljer på Jupiter.

Nu har jeg kun skrevet om åbning her, men mindst lige så vigtig er øvelse, øvelse og mere øvelse. Det er I allerede godt i gang med, når I observere med jeres 60 mm teleskop. Og når I engang har købt et større teleskop, så er bare med at forsætte med at øve jer Smile

mvh Tom

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
          Min blog http://grib-stjernerne.dk/

jeppe.tilby
            • Asteroid

Tak for svarene.

Jeg har selv kigget på modeller som denne:

Celestron Nexstar127SLT

http://www.lyra.dk/teleskoper/celestron-nexstar127slt.html

Jeg kan selvfølgelig godt læse mig til, at denne model måske ikke er den bedste til deepsky objekter, men jeg ved ikke præcis, hvad jeg kunne forvente.

Jeg øver mig på star-hopping, men jeg må indrømme at nogen dage, er jeg mere til bare at se en masse, så motor ville nok ikke være en dum idé

Vi observerer med vores lille kikkert fra byen, men når vejret bliver godt en weekend, tager vi ned til min kærestes forældres sommerhus i Sondrup, som er et af de mørkere steder i Danmark.

Det ville selvfølgelig være ideelt at have en stor dobson stående dernede, men budget er ikke til det endnu, og det er nok også for tidligt i processen.

Jeg tror, vi er ude efter en kompakt celestron, som vi kan transportere frem og tilbage i bil, og som vi også kan bruge her i Århus.

Senere kan man tænke sig, at vi kunne finde på at investere i en dobson, nu ser vi.

Jeg er dog meget interesseret i at se deepsky, så jeg vil høre, hvad der er realistisk.

Skal klart have meldt os ind i stjerneklub, det er bare en af de ting, jeg ikke har fået gjort endnu.Jeppe Tilby2012-11-29 16:35:54

angloamerikansk
              • Main Sequence

Du får intet deepsky set i det der teleskop.

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Hej Jeppe

Jeg ville overveje at springe en step op nemlig:

http://www.lyra.dk/teleskoper/schmidt-cassegrain/nexstar-6se.html

Eller den tilsvarende 5″ (127mm)

Fordelen ved denne model er et mere stabilt stativ, samt en lidt større åbning(mere lys) En anden fordel er at tubus kan afmonteres, for mindre sårbarhed, samt montering at andet instrument. Jeg har selv denne kikkert og er meget tilfreds med det.

Men som Lars skrev: KOM OG SE FLERE TYPER i en astronomisk forening, der er jo både en i Århus og en i Silkeborg(dejligt mørkt) Engesvang

Hilsen Claus Københavns Astronomiske Forening (sørgeligt lyst )

joergen.k
                Deltager
                  • Nova

ærlig talt spild af penge med celestronen,køb en newton 8-10″ det får du mest ud af.

der kan skrives tykke bøger, med alle de folk der har smidt penge på forkert udstyr.
                  men det er jo op til dig !!!!!!!

clauskaf
                  Deltager
                    • Nova

Hej Jeppe

En anden mulighed:

http://www.astroshop.eu/

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Vil man se deep-sky bare nogenlunde godt, så skal man væk fra lysforurening og ud, hvor der er mørkt. Er Månen væk og det er skyfrit og man kan se mælkevejen nogenlunde, så er man godt på vej. Det er dog ikke helt håbløst inde fra byen, men antallet af objekter og typer man kan se, er meget begrænset.

I et lille teleskop vil man i mange tilfælde, selv fra et mørkt og godt sted, måtte nøjes med at identificere objektet på beliggenheden og en overfladisk lighed i omridset af hvad man har set på foto og det er så det. Flere detaljer ser man i reglen ikke, slet ikke uden flere års øvelse. At virkelig observere visuelt, både deep-sky og planeter kræver års ihærdig øvelse. Jeg beklager, men sådan er det. Man må lære at se i et teleskop, førend man kan begynde rigtig at observere svage detaljer. Det tog mig et par år at lære, men jeg havde heller ingen til at vise mig hvordan jeg skulle bære mig ad. At observere med teleskop, er som at lære at tegne eller male. Det tager altså nogen træning, inden det rigtig begynder at se ud af noget og selv efter mange år kan man stadig lære mere og finde nye teknikker.

Angående GOTO eller stjernehop, så er jeg stærk tilhænger af det sidste, uden at ville benægte fordelene ved det første. Bliver man først god til stjernehopning, så kan GOTO endda føles som langsomt og besværligt og man gider ikke bruge tid på at justere skidtet op, bare fordi man lige vil kigge på nogle klare “paradeobjekter” i en times tid, inden man går i seng. GOTO kan vise en begynder mange objekter, men det kan samtidig være en forhindring i at lære himlen at kende, fordi man ikke bliver tvunget til det. Det er som GPS vs vejkort i en bil. GSP er smart, men man lærer ikke at læse kort ved altid at bruge GPS – og den dag, ens GPS svigter, så er man på skideren!

Nu må alt dette ikke tages som om, jeg vil fraråde visuel observation. Tværtimod! Visuel observation er for mig det ypperste indenfor hobbyastronomi, fordi det giver et førstehånds “real time” indtryk af universet og alle dets mærkværdige objekter. Det er da fascinerende, at man rent faktisk kan se galakser 50 – 60 millioner lysår borte, uden andre hjælpemidler end fire-fem små stykker glas i et alurør!

Markarian’s Chain (centret af Virgohoben), observeret med min 72mm ED, 21x – 84x. Mono- og binokulær observation.

Thomas, Bornholm

angloamerikansk
                        • Main Sequence

Jørgen K: Nemlig!

henrik
                        Deltager
                          • Nova

Nej med de forventninger vil en 127mm maksutov nok ikke være det rette instrument

254mm Dobson/200mm newton vs. en lille APO?

Man får klart mere at se med en 254mm end med en 80mm ED.

Men ED’en skal bestemt ikke undervurderes!

Vi var et par stykker ude på Ole Rømer museet og observere for et par uger siden; Jeppe med en 80mm ED, jeg med en 150mm newton og Lars med en 254mm newton.

Da vi kiggede på bla. M13 overraskede ED’en med at vise den lige så klart og detaljeret som 150mm newtonen, men kunne selvfølgelig ikke matche 254mm newtonen.

jeg har også prøvet en 300mm dobson ved siden af en 90mm ED fra Frederiksberg (=lysforurening) på M81 og M27, og der var EDøen klart overlegen. Så det kommer nok også an på om:

– Man har en god mørk himmel

– Man vil opsøge de svage objekter eller er “tilfreds” med de 50 klareste.

ED’en vil være lettere at transportere og finde rundt på himlen med og vil yde bedre fra byen, hvis man ikke regenr med at skulle have den med ud på landet.

Og ja; En 250mm dobson koster ca. det samme som en 80-100mm ED, men den er noget sværere at transportere og at finde rundt på himlen med.

Men som Thomas skriver gør en mørk himmel underværker.

Hvis i bor mørkt og vil finde tingene selv er en 254mm dobsonn en klar vinder.

Men når du nu snakker om GoTo kikkerter er det nok ikke der du er.

Hvad med en mellemløsning?

En 200mm newton på EQ5 montyering som Jørgen K anbefaler kan senere udstyres med GoTo hvis alt andet kikser

Mvh Henrik

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Alle teleskoper har fordele og ulemper. Har man råd til flere, så er der ingen problemer. Man køber simpelthen et til hver slags observation. En lille ED refraktor til grab ‘n go og widefield, en mellemstor ED refraktor, SCT, MAK eller newton til planeter og den slags og endelig en stor dob til deep-sky. Det er sådan jeg selv er endt. Jeg har en WO 72mm f/6 ED til widefield, en 63mm Zeiss til grab ‘n go, en 150mm f/8 refraktor til månen, planeterne og solen og en 12″ dob til deep-sky.

Det rigtig svære er, hvis man kun kan købe ét teleskop! Intet teleskop kan alt (i hvert fald uden at “snyde”!), så hvad skal man prioritere?

Det er der kun én, der kan svare på: Én selv! Mix lidt økonomi ind i blandingen og forvirringen er total!

Thomas, Bornholm

angloamerikansk
                              • Main Sequence

Min kammerat og jeg har i de sidste 3 år (når tiden var til det) prøvet diverse GOTO teleskoper i størrelser op til 6-8″ Det er spild af tid! Du kan se månen, jupiter og dens måner og Saturn. Alt andet er umuligt!!!

Køb 10″ eller derover eller lad være. Glem alle de flotte reklamer for de små teleskoper… og teksten. Det er så misvisende og tangere svindel.

Angloamerikansk2012-11-30 00:49:29

k_holst
                              Deltager
                                • Nova

At 6-8″ skulle være spild af tid, passer ikke! Det er muligt at du ikke har investeret tilstrækkelig tid til at lære at se.

Med mørketilvænding i mindst 20 min. og et par aftners træning i at se gennem en kikkert, begynder himlen at åbne sig

clauskaf
                                Deltager
                                  • Nova

Enig Kim!

Hilsen Claus
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
                                • Emnet 'Øvet teleskop' er lukket for nye svar.