Ørnetåken (M16)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Ørnetåken (M16)

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af rune. This post has been viewed 92 timescb. This post has been viewed 92 times. This post has been viewed 92 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Romteleskopet Herschel, som er Europas infrarøde øye i rommet og det største teleskopet som hittil er skutt opp, har knipset dette bildet av Ørnetåken M16 ganske nylig. Ørnetåken er en del av en stor emisjonståke, kalt en HII-region, med katalognavnet IC 4703. Den befinner seg ca. 7000 lysår unna i retning konstellasjonen Serpens, og måler 70×55 lysår.

Bildet under:

Image Credit: Herschel by ESA.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

fhansen
        • Main Sequence

Den er ret blæret. Jeg kan specielt godt lide den stjernerække i venstre side ved det blå-gule felt. Smile

rigo
        Deltager
          • Super Nova

fede farver

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Ja, det er fete farger, men ser interplanetariske tåker slik ut med et rombasert teleskop (evt. jordbasert teleskop) i virkeligheten, eller er fargene manipulert på noen måte (f.eks. med et billed/dataprogram) – Noen som vet dette?

Mvh Rune.

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Jeg mener å ha lest en gang at NASA bildebehandler slike astrofotos, men jeg vet ikke hvordan de gjør eller med hvilke verktøy.

Mvh,
              Bjørn

rune.cb.
              Deltager
                • Super Nova
                Jeg tror nok også at disse bildene er manipulert. NASA og ESA har sikkert avanserte programmer som behandler slike bilder. Én teknikk (som jeg tror er vanlig ved astrofotos) skal være å ta flere bilder etter hverandre (en hel serie) og bruke lang eksponeringstid på hvert enkelt “skudd”. Bildene blir deretter behandlet i et dataprogram (de legges oppå hverandre) for å fjerne stjernestøv ol. og bedre kvalitet/skarphet. Resultatet blir ett enkelt bilde. Farger/kontrast legges til senere.

Mvh Rune.

fohbr
                Deltager
                  • Moon

Prøv dette link:

Den måde NASA laver billeder på, er nok ikke meget forskellig fra amatørastromomernes.

(Måske bortset fra et større filtersortiment)

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

Takk for linken du la ut! Bildene til rombaserte teleskoper er nok en litt mer kompleks affære enn amatørastronomenes. Disse kameraene bruker ikke fargefilm, men detektorer som reflekterer lyset fra objektene. Disse flotte og fargerike bildene som legges ut, er selvsagt manipulert av dataprogrammer. De naturlige fargene ser helt anderledes ut i virkeligheten.

Mvh Rune.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Ørnetåken (M16)' er lukket for nye svar.