› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Ønske om udtrædelse af forum.
- Dette emne har 133 svar og 41 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 3912 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. marts 2015 kl. 12:55 #130879
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Finn
Da Johannes for tredje gang bad mig bringe noget for ham, besluttede jeg
mig for at tilmelde ham – bl.a. for at imødekomme Henrik, som ikke brød
sig om, at jeg bragte det, som Johannes havde bedt mig om. Der er jo
også flere, som mener, at Johannes skal have lov til at kommentere –
heriblandt mig selv.
Det er jo virkelig et dilemma det her – på den ene side vil Johannes
ikke være medlem, på den anden side, vil han godt have bragt noget.
Nu har han muligheden for at kommentere, og den kan han benytte sig af
eller lade være. Er det ikke ok?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
25. marts 2015 kl. 13:03 #130880
store.bjoernDeltager- Giant
Nu har jeg ikke været medlem så længe, og undskyld min lidt puritanske tilgang til det, jeg finder størst glæde ved at se ægte billeder (så ægte som det nu kan være med den billedbehandling der alligevel foretages). Inspirationskilden her er at se dét, som er amatørmæssigt muligt, noget at stræbe efter. Komplet “dopede”/”frankenstein”-billeder kan ikke have anden interesse, end hvad der er muligt på en computer. Det er billedmanipulation som kunstart. Det er et andet forum, synes jeg. Det ta’r essensen ud af det, som jeg synes er kernen i denne hobby og dette forum.
25. marts 2015 kl. 13:43 #130883
allan_dystrupDeltager- Nova
Torben Taustrup wrote: …så hvorfor formulere regler, når alle godt ved, hvad der er forkert? Torben
Hvorfor ? —
Af samme årsag, som der er formuleret regler for anti-doping indenfor sport : ALLE ved, at det er SNYD at dope, men —
For nogle er fristelsen alligevel for stor. Disse svage sjæle vil – hvis der ikke er klare regler – fristes til at prøve at krydse grænsen…, og hvis/når de så afsløres, vil de kunne tage tilflugt i :
- undskyldninger (“jeg var ikke HELT klar over, hvor grænsen gik”, “det var BARE et enkeltstående eksperiment”, “det var CrowdImaging”, “det var Kunst” …),
- bortforklaringer (“det var jo en del af kulturen”, “jeg er et offer for hetz”),
- angreb på andre (“alle ved jo at det sker”, “de fleste gør det jo”, “og der er andre, der er meget værre”, “jeg kom desværre i dårligt selskab”)
- motivforskydninger (“jeg gjorde det jo i en god sags tjeneste”)
Uden en klar regel, må tvivlen komme synderen til gode, og det vil være mest fair hver gang at høre på vedkommendes argumenter, godtage en undskyldning og give en “second chance”, en “third chance” …
Det er “træls” at skulle en sådan proces igennem. For som du skriver Torben, ja : ALLE VED jo, at der tale om SNYD…
Hvis vedkommende derimod på forhånd er gjort bekendt med og har accepteret en regel, så kan man blot med henvisning til denne, “without further ado” — ekskludere ham fra forum. Punktum.
Allan
25. marts 2015 kl. 14:35 #130884
ØysteinDeltager- Giant
Hei,
Jeg støtter helt Allan Dystrups siste innlegg. Vil tilføye:
Ved framtidige lignende saker (forhåpentligvis av mindre omfang) vil forumets omdømme utad bli mindre skadelidende når et skrevet regelverk gjør det soleklart for alle utenforstående hva forumet står for av holdninger.
Regelverket må være klart, men minst mulig omfattende.
Mvh
Øystein
25. marts 2015 kl. 15:12 #130885
mortenbDeltager- Super Giant
Der må være regelsæt hos andre som man kan låne fra ? På den pæne måde !
Men ellers er det da på tide at nogle tager initiativet. Og selvfølgelig gerne nogle, der kender de fotografiske problemstillinger tilbunds. Måske en koordinering med andre foreninger ? Vi er vel næppe de første der render ind i sådanne sager ?
Sålænge vi leger her på siden kunne dokumentations fasen jo være fhv. afslappet og overkommelig, men visse grundkrav kunne måske opstilles ? Man kunne jo opdele i 3 klasser. Nystarter, Mellem og Topklasse og evnt . Mesterklasse med forskellige krav til dokumentation ? Det kunne evnt. være frivilligt hvilken klasse man ville anmelde sit billede til ?
Men materiale til offentlig bedømmelse i form af semi- hel professionelle konkurrencer må have strenge dokumentations krav, f.eks i form af fremlægning af rå data og præcisering af behandlings aktiviteter ?
mvh
MortenB
MortenB 2015-03-25 14:31:30 25. marts 2015 kl. 15:51 #130888
Frank LarsenModerator- Super Nova
Allan_Dystrup wrote:
…så hvorfor formulere regler, når alle godt ved, hvad der er forkert? Torben
[…, snip snip …]
Hvis vedkommende derimod på forhånd er gjort bekendt med og har accepteret en regel, så kan man blot med henvisning til denne, “without further ado” — ekskludere ham fra forum. Punktum.
Allan
Suk, ville egentlig holde mig ude af denne diskussion, men bruger nu lidt arbejdstid på det alligevel…
Jeg er helt med på at det Johannes har gjort ikke er iorden på noget niveau.
Jeg har selv for år tilbage fanget en anden på fersk gerning og accepterer ikke snyd.
Men jeg er ikke tilhænger af eksklusion som et almindeligt redskab.eksklusion er en meget meget hård konsekvens. Almindeligvis bruges eksklusion kun når et “medlem” har lavet handlinger der alvorligt går ud over en forenings/forums virke eller hvis et medlem gentagne gange generer andre brugere eller gentagne gange i alvorlig grad ikke overholder gældene regler.
Det leder os frem til reglerne..
Det er fint at have regler og konsekvenser – men man skal så afklare en masse ting:
Hvem skal være dommer og udøvende magt ?? Hvem skal fortolke reglerne??
Hvor er ankeinstansen??
Skal vi til at have et panel der skal vurdere om vi har snydt med billederne?
Hvor nidkære skal de være – skal man hænges ud hvis man for opgivet forkert antal frames i en stack eller ikke helt har styr på sine eksponeringstider?
Skal man ekskluderes fordi man ikke altid husker at skrive alle data om
et billede (ikke altid det er væsentligt for forståelsen af et billede)?Den eneste ufravigelige regel jeg kan være tilhænger af er, at bringer man et billede der ikke 100% består af ens egne data, SKAL der være udførlig kildehenvisning. På Creative Commons må det være nok med navn på ophavsmanden/kvinden.
MEN det skal man faktisk rent juridisk ALLE STEDER i forvejen – det behøver vi slet ikke lave regler om. Det er bare de færreste mennesker der overholder den regel, både herinde og på samtlige andre digitale medier.
Overholder man ikke landets lov og ret – herunder de helt almindelige love om opretsrettigheder, har forum alle muligheder for eksklusion i forvejen!
og så er det ikke for at tage Johannes i forsvar – men.. han har erkendt han har snydt, sagt undskyld og trukket sig fra Forum. Så er der vel egentligt ikke mere suppe at koge på det ben. Dog står det jo frit for at undersøge om hans øvrige billeder beviseligt også er snyd – i så fald bør man fra forums side overveje om ikke de bør fjernes da de så er i modstrid med almindelige ophavsretlige regler.
Diskussionen om hvordan en lign. fremtidig situation (og den vil ganske sikkert opstå igen) skal tackles bør kunne føres seperat og gøres mere generelt hvor der gåes efter bolden.
25. marts 2015 kl. 16:08 #130889
xplodeDeltager- Nova
Eksklusjon fra forumet burde selvsagt være siste utvei etter alvorlige brudd eller gjentagende brudd på mindre alvorlige regler.
Jeg synes ikke det skal være regler for hva som skal oppgis av informasjon annet enn når det er brukt andre sitt bildemateriale.
Det kan være greit å lage “guidelines” for hva som normalt burde oppgis når en poster bilder.
Jeg anbefaler 5-6 admin/moderatorer som jobber sammen som ett team for å håndheve ett fåtall regler som går på personangrep, stygg oppførsel, ulovligheter etc.
Jeg har også ett spørsmål til Torben om det er mulig å oppdatere forumet til noe som er mer oppdateret og er lettere å bruke? Å kunne poste bilder direkte på forumet uten att dem blir små og overkomprimert burde være en mulighet på ett astronomiforum
25. marts 2015 kl. 16:50 #130890
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Frank
Jeg syntes ikke vi har set en oprigtig undskyldning. Tværtimod ser vi alle mulige forsøg på at skyde skylden på alt muligt andet og andre personer.
Tværtimod skal man ikke være i tvivl at han mener det er alle andres skyld og at han uretfærdig bliver straffet.
Nightsky 2015-03-25 16:26:56 25. marts 2015 kl. 16:58 #130891
Xplode wrote: Eksklusjon fra forumet burde selvsagt være siste utvei etter alvorlige brudd eller gjentagende brudd på mindre …
Jeg har også ett spørsmål til Torben om det er mulig å oppdatere forumet til noe som er mer oppdateret og er lettere å bruke? Å kunne poste bilder direkte på forumet uten att dem blir små og overkomprimert burde være en mulighet på ett astronomiforum
Godt forslag mht. forum, Ole, men jeg tror den hører bedre hjemme i sektion Forumnyt, idéer og forslag http://astro-forum.dk/forum_topics.asp?FID=2 jeg tror Torben har rigeligt at se til i denne tråd, dit forslag kunne ske at drukne i alt det andet, der bliver diskuteret.
Store Bjørn 2015-03-25 15:59:28 25. marts 2015 kl. 17:17 #130893
xplodeDeltager- Nova
Store Bjørn wrote:
Eksklusjon fra forumet burde selvsagt være siste utvei etter alvorlige brudd eller gjentagende brudd på mindre …
Godt forslag mht. forum, Ole, men jeg tror den hører bedre hjemme i sektion Forumnyt, idéer og forslag http://astro-forum.dk/forum_topics.asp?FID=2 jeg tror Torben har rigeligt at se til i denne tråd, dit forslag kunne ske at drukne i alt det andet, der bliver diskuteret.
Ny tråd laget
25. marts 2015 kl. 17:25 #130894
Det er svært for andre end Johannes selv, at beskrive motivet for det, der er sagt og gjort. Og det virker nederdrægtigt, han har også såret andre. Men bag sådanne handlinger kan ligge andet end nederdrægtighed som primært karaktertræk. Lavt selvværd er også et udgangspunkt for selvhævdelse, og det kan på sådan en baggrund være svært at indrømme overfor én selv, at man har fejlet, for ikke at tale om en hel skare af mennesker, som man har skuffet. Vi skal være forsigtige med at hæfte for mange prædikater på en mand, som de fleste af os kun kender gennem tekst og billeder på en skærm.
Forum er efterhånden enige om, at det, der er foregået er både skuffende og kritisabelt. Og man kan være utilfreds med niveauet på mandens bodsgang. Men, det ændrer ikke på det der er sket. Og de uhensigtsmæssige karaktertræk, som Johannes evt. kæmper med kan nok ikke uddrives her på forum.
De fleste aktive medlemmer har givet deres mening om rigtig meget til kende. Torben, du var med til at starte denne tråd og er admin, kan du ikke skære ind til benet, hvad skal der rettes fokus mod nu, evt. stemmes om?
Store Bjørn 2015-03-25 17:26:31 25. marts 2015 kl. 17:29 #130896
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Bjørn. Jeg fortrød også formuleringen og fjernede den igen. Desværre lidt for sent.
25. marts 2015 kl. 17:50 #130899
Helt i orden. Jeg har fulgt op
25. marts 2015 kl. 18:37 #130904
FinnDeltager- Neutron star
Hhmm ok eller ej Torben jeg var selv lidt i tvivl da jeg lige så det, men efter at jeg endnu engang har læst hans begrundelse om sin udmelding igennem og tråden hvor du opridser forløbet og skriver at han har haft 24 timer til at dementere sit billed eller give jer en fornuftig forklaring på det skete, syntes jeg han handler ret overlegent og meget hovent ved ikke at svare jer.
Han har jo fået sine behov stillet gennem dig op til flere gange med div. undskyldninger og kunne i den sammenhæng også havde forklaret sig hvorfor han ikke har reageret på jeres opfordring, jeg mener jo også at han da stadig har kanaler hvor han kan dementere sin fejl eller fejltagelser igennem, tænker her på 2astro og Asfo-Team men der er intet sket, og der er jo heller intet sket her i tråden selv om chancen har været der, så han har nok ingen trang til at deltage mere, måske kun gennem dig ?? Forøvrigt er åbningen jo imod et ønske fra et tidligere medlem, og det mener jeg ikke man kan gå imod.
Så jeg må indrømme at jeg syntes at der skulle lukkes ned igen.
Du skriver at det er et dilemma, ja jeg forstår men er det ikke mere et personligt dilemma du har til det hele ?? for som Admin og en af dem der har afsløret Johannes behøves du da på ingen måde gå og slås med et Dilemma, håber ikke du misforstår mig her.
mvh Finn
Finn 2015-03-25 17:40:28 25. marts 2015 kl. 19:55 #130908
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej folkens
Jeg vil godt svare på de spørgsmål der er dukket op, men jeg har gæster i aften, så mit svar må
vente.
Der er nok nogen fra AsfoTeam som læser med. Jeg kender kun navnet på en af gruppens
medlemmer ud over Johannes. Jeg håber, at I kan tage jer af Johannes – lige nu er det hans
ve og vel som ligger mig mest på sinde.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ønske om udtrædelse af forum.' er lukket for nye svar.