› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Ønske om udtrædelse af forum.
- Dette emne har 133 svar og 41 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 3914 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. marts 2015 kl. 19:09 #130797
michaelrDeltager- Super Giant
Ps. Undskyld, men jeg glemte en pointe. Johannes nævner udfordringen ved med Crowd Imaging at få tilladelse fra alle og at der ikke retligt vil kunne påvises et tab og dermed ikke vil være grundlag for en retssag. Jeg er som sagt ikke helt klar over hvorfor det nævnes. Men det kan ikke være et argument for ikke at nævne, at andres billedmateriale er anvendt (vi ved bare ikke hvem det er). Det råder den foreslåede regel jo også bod på. Altså at Crowd Imaging billeder er tilladt på Forum, så længe det fremgår at andres billedmateriale er anvendt og at det er et crowd image.
24. marts 2015 kl. 19:44 #130799
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hvad mener du, Lars??
Jeg forstår ikke indlægget?
mvh
JensNightsky wrote:
Jeg ved ikke om dette er det rette at gøre, men indtil videre gør jeg det.24. marts 2015 kl. 19:48 #130800
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jeg har meldt Johannes ind i Astro-Forum, så hvis han føler trang til det, så kan han nu deltage i
debatten.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
24. marts 2015 kl. 20:01 #130802
gingeDeltager- Giant
Hvis man ikke gidder å søørre om lov til å bruke kopibeskyttet materiale skal man holde fingrene fra fatet. Det er ikke ditt materiale og bruker du det uten å spørre er du en tyv, selv om du innrømmer det. Det holder altså ikke å redegjøre for at man har brukt andres stoff. Dette er en uting og jeg håper virkelig man ikke ved å drive med crowd imaging visker vekk denne grensen. Jeg oppfatter ikke at det er utgangspunktet til de som startet med dette.
Å si at man ikke kan innhente tillatelse fordi det er så fryktelig mange opphavsmenn og kvinner, er en merkelig argumentasjon. Det er liksom greit å stjele bare man stjeler fra så mange at man ikke lenger kan telle dem!?
@ Lars: jeg fikk ikke med meg foranledningen bak sitatet du postet ovenfor. Hva var dette?
Mvh Ginge
24. marts 2015 kl. 20:18 #130808
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Og det gør jeg så nu!!
mvh
JensJens.Jacobsen wrote:
Hvad mener du, Lars??Jeg forstår ikke indlægget?
mvh
JensJeg ved ikke om dette er det rette at gøre, men indtil videre gør jeg det.
24. marts 2015 kl. 20:35 #130811
jakob1234Deltager- Nova
Jens.Jacobsen wrote:
Og det gør jeg så nu!!mvh
JensHvad mener du, Lars??
Jeg forstår ikke indlægget?
mvh
JensJeg ved ikke om dette er det rette at gøre, men indtil videre gør jeg det.
Hvad sker der dog? Jeg syntes dette virker lidt kryptisk
24. marts 2015 kl. 20:52 #130815
nightskyDeltager- Neutron star
Udover de beviser og underlige ting som jeg selv har fundet ved Johannes M1 foto, gjorde andre mig opmærksom på at jeg skal kigge i hjørnerne.
Det er hermed gjort, det giver vel helt sig selv. Desværre er der mere bevis for at det ikke kun er et foto der er lånt til M1.
Nu har jeg gjort det klart at jeg smider handsken. Så jeg kalder det hvad det er. Forbandet svindel, bedrag og humbug.
Døm selv
Desuden betvivler jeg ægtheden af M45 fotoet. Ikke det foto som vandt, men Johannes eget
M45 foto som er postet omkring d. 2 dec. på astrobin. Iflg. ovenstående er der vist brugt meget
af Joahnnes materiale i vinderfotoet. Nu kan man selv tænke over hvad der er op og ned i sagen
om M45.
Der er temmelig mange afmærkninger af fotoes roteret forskellig, opløsningen og dybden viser
steder er overvældende.24. marts 2015 kl. 22:31 #130837
kennethkDeltager- Nova
Hei alle! Det er en trist sak først og fremst for Johannes som jo er et offer for seg selv. Å lure andre er først og fremst å lure seg selv. Som alle andre var jeg mektig imponert over de stadig flottere bildene som ble postet og de inspirerte meg mye. Kombinasjonen relativt basic utstyr kombinert med god kunnskap om bildebehandling appellerer til de fleste av oss tror jeg og hans bilder ble derfor noe å strekke seg etter. Det er trist fordi jeg er sikker på at Johannes er drivende dyktig og godt kunne høstet mye skryt for sine prestasjoner uten manipulering. Det er også trist å miste – hvis det ender med det – en kompetent astrofotografs deling av kompetanse på astro-forum. Jeg ser på det som et personlig tap for Johannes og tenker at en over alt må være forberedt på svindel og juks men en trenger ikke lage regler for å unngå slikt – fordi nærmest ingen er i tvil om hva som er svindel og juks. Vi vet godt hvor grensen går og det aller fleste vil ikke krysse den fordi det rett og slett ikke er gøy å lure til seg bedre resultater enn en kan klare med ærlige metoder. Hvis en jukser er det ikke fordi en regel manglet…
24. marts 2015 kl. 23:06 #130839
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Åhh nej nej nej nej… Hvor er det PINLIGT, Johannes !!!!!
25. marts 2015 kl. 06:52 #130850
noodles- Super Giant
Wow .. lige så god han er til at snyde, lige så dårlig er han til at skjule det. Der kan næsten ikke være noget tilbage af hans eget data.
25. marts 2015 kl. 11:02 #130864
holmDeltager- Super Giant
Hi gutter
Jeg er meget på linje med MortenB’s indlæg omkring, at store flotte billeder kan man jo finde hos NASA/ESO osv., så hvis det bare er dét man vil, så har vores hobby i princippet ingen berettigelse, for det kan vi aldrig matche – det er jo ikke dét som nødvendigvis er spændende!
Men hvorfor spiller folk (i en relativ sen alder
) golf, går til fodbold osv.? Det er jo ikke fordi man absolut skal være en ny Thomas Bjørn eller Laudrup af det, men fællesskabet og dét at være med og kan relatere – det gi’r en vis form for tilfredsstillelse.
I amatørastronomien er det spændende(syn’s jeg), hvad den enkelte kan bidrage med under specifikke forhold med givne teknikker og (deres eget!)udstyr, og hvis det alligevel bare er copy/paste’d fra noget andet, så er det i mine øjne uinteressant.
Jeg har det lidt på samme måde med Crowd Imaging. Hvis jeg skal sammeligne det med noget fra min egen verden, svarer det til, at man køber? færdige loops og beats og kalder det en ny sang – og ja, det er der rigtig mange som gør, men hvor svært er det.?? – det er sgu lidt fesent..
Derfor er jeg også stor tilhænger af hvad et andet medlem i tråden nævnte nemlig, at der bliver oprettet en ny kategori til Crowd imaging, så der er vandtætte skodder imellem dét og så billeder taget helt fra bunden af..det syn’s jeg giver god mening.
Hvis, om ikke andet, det bli’r det praktiske resultat af Johannes’s “tricks”, så er vi da kommet så langt…
25. marts 2015 kl. 11:56 #130870
erikguDeltager- Nova
Holm, flott at du fikke med deg forslaget om en ny kategori. Det var ment som et konstruktiv forslag i denne diskusjonen som kan holdes gående i lang tid uten at det blir nye ting som belyses. De sies vel bare på en annen måte. Det vil også være nyttig informasjon for lesere av posten.
Fakta er vel at det er fusket på en særdeles grov måte som ikke kan tillates. For å kunne bevise fusket kreves det en stor innsats av de som skal avdekke det. Det er vel noe de flest ikke har kunnskap tid eller ønske om å gjøre.
Ærlighet og tillit er vel nøkkelord som børe prege et fora som dette den er brutt. Etter min mening bør det føre til en ekskludering fra forumet. Om ikke for alltid i så fall for en periode.
Så til et forslag til : Ved innlegging av bilder skal det være et minimums krav til hva som må legges til av informasjon, slik som utstyr eksponeringer, verlktøy… Dette bør kunne legges inn som nødvendige felter på siden hvor en laster opp bilder. Uten at det er fylt inn vil en ikke få laste opp bildet. Hjelper kanskje ikke mot juksemakere men det vil være en mental sperre man må vurdere hvis man vil legge inn uekte ting.
Erik G
erikgu 2015-03-25 10:56:59 Erik G
25. marts 2015 kl. 12:15 #130872
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Et spørgsmål til tilhængerne af regler.
Hvis man kan fuske med billederne, så kan man også fuske med
beskrivelsen, så hvorfor formulere regler, når alle godt ved, hvad der
er forkert?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
25. marts 2015 kl. 12:32 #130876
FinnDeltager- Neutron star
Hej Torben
Må man spørge hvorfor du har lukket op for Johannes, er det ikke imod hans eget ønske ??? som jeg læser det i en tråd du har bragt hvor du skriver at han slet ikke har lyst til at blive tilmeldt ?????
mvh Finn
25. marts 2015 kl. 12:33 #130877
erikguDeltager- Nova
Torben, mitt forlag kan hvis man ønsker det sees på som regler, men det er ikke annen informasjon enn det som bør spesifiseres når man legger inn et bildet.
Så klart man kan fuske med beskrivelser men det har igjen med tillit å gjøre, Johannes brøt den men det er vel snarere unntaket enn en regel for vi håpe.
Erik G
Erik G
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ønske om udtrædelse af forum.' er lukket for nye svar.