Ønske om udtrædelse af forum.

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Ønske om udtrædelse af forum.

• Dette emne har 133 svar og 41 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 3908 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 134 i alt)
  • Forfatter

flemov
    Deltager
      • Giant

Dybest set handker det om tillid. Tillid til at det der bliver vist

også er opnået på den måde man angiver.

Ellers kan man jo forlede folk til at investere i noget forkert udstyr,

eller til at tro, at der er noget galt med dem selv, fordi de ikke kan

opnå tilsvarende resultater.

Tillid tager som bekendt lang tid at opbygge, men kort tid at ødelægge.

Vi har været meget i tvivl om vi skulle offentliggøre vores

undersøgelse, men valgte altså at gøre det, hvilket jo så medførte

en voldsom reaktion fra Johannes’ side.

Det var sandelig ikke meningen at brænde Johannes på bålet, blot at

holde Forum fri for “astro-doping”, som Bjorn kalder det.

Flemming

Flemming R. Ovesen.
      TOC observatory
      https://tocobs.org

Kim Christensen
      Deltager
        • Giant

Nightsky wrote:

Jakob, set i lyset af hvorledes manden kommunikerede i en tilsvarende sag om et foto som ikke er på forum, omkring en navngiven person som ikke færdes på forum. Så syntes jeg helt klart det har sin berettigelse af skrive direkte i hans tråde med hans egne billeder. Under ingen omstændigheder ville Johannes selv have holdt sig tilbage.Hvis du ser hvorledes han opfører sig i denne tråd, så kan det vist ikke være tydeligere, uagtet om han har ret eller ej. Her viser han i den grad dårlig stil.http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=13494Johannes er altså ikke et offer her, muligvis alle os andre som der nok er blevet manipuleret med.Han vil ikke engang forklare sig, selv om han forlanger akkurat det samme af andre.

Ja det man da kalde for dobbel moralsk i den gran

leif.hugo
        Deltager
          • Nova

flemov wrote: Dybest set handker det om tillid. Tillid til at det der bliver vist

Flemming

Jeg synes at det er helt på sin plads at i offentliggør sådan en sag.

At reaktionen bliver voldsom viser jo bare at i har ret.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Nu havde jeg egentligt besluttet mig til IKKE at ville kommentere på denne tråd eller den uheldige affære der ligger bag.

Men netop punktet med at nogle amatører måske er blevet så kede af IKKE at kunne tage billeder der har matchet eller blot nået op på siden af Johannes meget flotte, højtopløste “optagelser”, det har alligevel fået mig til at ville skrive her.

Det er nemlig frygteligt ærgerligt hvis man, af et misforstået behov til at “altid være den bedste blandt ligemænd” har publiceret (snyde)billeder som måske har fået andre folk til, efter mange forgæves forsøg og mange brugte penge, har fået folk til at kaste handsken i ringen og opgive astronomien. Fordi de ikke kan få det samme frem, uanset hvor mange timer de bruger eller hvor dyrt udstyr de bruger. Selv om de har mindst lige så godt udstyr og bruger lige så meget tid på både optagelse og efterfølgende behandling af deres egne optagelser, med mange timers hårdt arbejde bagved.

Dette ser jeg i virkeligheden som den største ulykke i denne triste affære.

mvh
            Jens

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

flemov wrote: Dybest set handker det om tillid. Tillid til at det der bliver vist

Flemming

Hørt.

Og du og Torben har været meget omhyggelige med at “gå efter bolden” i denne sag. Det skal i have. Kunne man så blot bare have sparket bolden ud på banen igen, med en blank erkendelse af at der “af og til” kom lidt fremmede vitaminer på billederne, så kunne vi for min sags skyld sagtens have spillet videre med bolden.

mvh
              Jens

holm
              Deltager
                • Super Giant

@Flemming; Præcis!

jonas.c
                Deltager
                  • Super Giant

Tråkigt, tråkigt.

Jag vill inte döma utan konstaterar bara detta tyvärr händer ibland. Det hände på Astronet i Sverige för några år sedan. Dock lite värre den gången om jag minns rätt.

Johannes är säkert otroligt ledsen och frustrerad nu och det är väldigt tråkigt eftersom han trots allt är en duktig astrofotograf.

Jag lider med honom.

Hoppas du kommer igen Johannes!

Bästa Hälsningar

Jonas

martinf
                  Deltager
                    • Main Sequence

Jens.Jacobsen wrote: Nu havde jeg egentligt besluttet mig til IKKE at ville kommentere på denne tråd eller den uheldige affære der ligger bag.

Men netop punktet med at nogle amatører måske er blevet så kede af IKKE at kunne tage billeder der har matchet eller blot nået op på siden af Johannes meget flotte, højtopløste “optagelser”, det har alligevel fået mig til at ville skrive her.

Det er nemlig frygteligt ærgerligt hvis man, af et misforstået behov til at “altid være den bedste blandt ligemænd” har publiceret (snyde)billeder som måske har fået andre folk til, efter mange forgæves forsøg og mange brugte penge, har fået folk til at kaste handsken i ringen og opgive astronomien. Fordi de ikke kan få det samme frem, uanset hvor mange timer de bruger eller hvor dyrt udstyr de bruger. Selv om de har mindst lige så godt udstyr og bruger lige så meget tid på både optagelse og efterfølgende behandling af deres egne optagelser, med mange timers hårdt arbejde bagved.

Dette ser jeg i virkeligheden som den største ulykke i denne triste affære.

mvh
                    Jens

Det är precis det som jag också menar. Bra sagt! Man kämpar mot ett mål som inte går att nå.

michaelr
                    Deltager
                      • Super Giant

Meget stor respekt for Knuds meget klare og ærlige melding med en direkte undskyldning til Johannes.

Ærgeligt at Johannes ikke gør præcis det samme. Lægger kortene på bordet, fortæller åbent hvad der er sket og gør rent bord uden yderligere komplikationer og stridslyst med de undskyldninger, der måtte være behov for. Ærgeligt fordi Johannes trods alt er en dygtig amatør astrofotograf, billedbehandler og kamera modifikator (hvis det hedder det).

Johannes, det kan nås endnu. Det er for nemt blot at stikke halen mellem benene. Lær af dine fejl og kom ind i kampen igen. Der er ikke noget der fremkalder større respekt end ærlig snak og viljen til at gøre det bedre. Det er et valg du stadig har.

Venlig hilsen

Michael

Finn
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej alle

Dem af jer som har været medlem i flere år husker nok en episode for år tilbage med en ” vil ikke nævne hans navn ” der påstod at havde optaget nogle planet billeder med hans på det tidspungt Camera og Teleskob, men der var så nogle der fandt ud af at det faktisk slet ikke kunne lade sig gøre at tage så gode billeder med hans udstyr på daværrende tidspungt.

Og med det i mente sidestiller jeg Johannes med ham.

Man skal også lige huske på at han faktisk underviser og holder foredrag i Billedbehandling, om han fortæller alt hvad han selv laver skal være usagt, men godt er det ikke hvis der er andre der tror at det er måden at Promovere sig selv og sine billeder på.

Ja, Johannes er dygtig og skrap både ved skærm og tastatur men bare ikke dygtig nok, tror ikke hvis han evt. vender tilbage vil kunne opnå samme tillid til Forummets medlemmer og for den sags skyld i andre fora han virker i.

Dem der har rost hans billeder i høje toner må da sidde tilbage med en lidt bitter smag i munden, det gør jeg.

mvh FinnFinn2015-03-22 08:26:45

michael.bertelsen
                        Deltager
                          • Nova

Hej allesammen

Sikke en redelighed – nu har jeg ikke været herinde i meget lang tid, og så ser jeg dette. Vil undlade at kommentere det i større grad – det klarer I fint men jeg er da også skuffet – og som Finn også nævner, så er tilliden brudt hvis Johannes evt. skulle vende tilbage stort FY! fra mig..

clauskaf
                          Deltager
                            • Nova

plouutt!

Undskyld det var den bitre smag der lige skulle ud

Jeg er også ked af denne sag.

Hilsen Claus

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Hej folkens

For at undgå misforståelser, så vil jeg lige opridse forløbet.
                              Fredag d. 20. marts om formiddagen sender jeg følgende PM til Johannes:

“Hej Johannes

Det fremgår af dit billede, at der ud over dine egne billeddata også er brugt en APOD-optagelse.
                              For god ordens skyld bør du opdatere dine oplysninger, så forums læsere ikke bliver ført bag lyset.

Jeg håber at du har forståelse for min opfordring, og jeg forventer, at du inden et døgn har foretaget den foreslåede opdatering.

mvh
                              Torben”

Der var så efterfølgende et par PM’er imellem os. Et par af dem svarede jeg ikke på, men Johannes
                              ville godt se det materiale jeg havde, men jeg tænkte, at det havde han jo selv.
                              Jeg informerede ham om, at hvis han ikke reagerede på opfordringen, så ville jeg offentliggøre
                              vores resultat.

Da Johannes ikke havde reageret inden for den nævnte tidsfrist blev TOC’s undersøgelse så
                              fremlagt, og resten af historien kender I selv.

mvh
                              Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Johannes har bedt mig om at bringe dette:

Jeg
                                beklager utrolig meget, at jeg har skuffet jeres forventninger. For det er
                                rigtigt at jeg i visse typer billeder

har
                                lagt en mindre procentdel ind af et andet “referencebillede” for at fremhæve
                                især farver og i nogle
                                tilfælde også
                                detaljer. Så ingen tvivl om, at der også herfra skal lyde en uforbeholden
                                undskyldning, til dem
                                som er blevet skuffet.
                                Vi har jo her på forum set rigtig mange meget flotte deciderede Image Crowd
                                billeder.
                                I starten var der ofte
                                ikke kildehenvisninger på, men det har heldigvis ændret sig. Og det vil der også
                                være på
                                mine billeder fremover.
                                Nu har jeg imidlertid ikke længere adgang til dette forum, så ikke sikkert at i
                                kan se
                                mine billeder her!

Man
                                kan sige at Knuds og min fadæse, ikke er helt ens, men som han selv skriver, bør
                                reaktionen være ens, da

han
                                erkender, at alvorligheden af hans brøler ikke er mindre! Samtidig er det
                                vigtigt at undskyldningen er ægte

og
                                upyntet. Knud var tilstede da billedet blev valgt, og derfor kunne han have
                                stoppet det inden det kom så vidt,

som
                                formand har han ansvaret under alle omstændigheder. Men jeg har accepteret hans
                                undskyldning – så det

eneste
                                jeg beder om, er at vi får samme behandling!

Lidt
                                nysgerrig kan jeg dog ikke lade være med at stille spørgsmålet: “Havde jeg nu
                                i stedet direkte anvendt et billede,

som
                                en af jer har taget, for at udgive en plakat i eget navn – ville reaktionen over
                                for mig så være mindre, selvom

jeg
                                afgav en undskyldning bagefter?”

Mvh.

Johannes

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

ginge
                                Deltager
                                  • Giant

Det er vel en av de merkeligere unnskyldningene jeg har lest.

Kudos til Torben for å ha avslørt svindelen! Og så håper jeg virkelig ikke at denne typen beefing av bilder blir koscher i fremtiden kun ved at man innrømmer det i publiseringen av bildet. Det er ikke ok før man evt innhenter tillatelse fra fotografen bak bildet man stjeler fra, men i det tilfelle ville det også gjøre et bilde ganske uinteressant. Gleden ved astrofoto ligger for meg mye i å se hvor langt man kan strekke seg med de begrensede verktøy man har til rådighet. Denne form for billedbehandling synes jeg er både respektløs og trist og mer et utrykk for en pissing contest enn noe annet.

Beklager rant’en, det boblet litt over…

Ginge

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 134 i alt)
                                • Emnet 'Ønske om udtrædelse af forum.' er lukket for nye svar.