Ønske om udtrædelse af forum.

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Ønske om udtrædelse af forum.

• Dette emne har 133 svar og 41 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 3907 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 134 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Kære venner. Torben Taustrup kontaktede mig ang. et billede jeg havde sat på forum, hvor han nævnte at han ville sætte alt mellem himmel og jord ind på at vise, at jeg havde implanteret lidt data fra et andet billede. Det har han ret i, dog ikke helt på den måde som han troede, vha. f.eks. Image Crowd. Jeg gør ofte det med mine billeder, at jeg blader lidt rundt på nettet for at finde en inspirationskilde til hvorledes mit skal se ud. Efterfølgende kan jeg finde på at bruge en teknik, som hedder color matching, hvor man overfør colorværdierne til udsøgte områder på sit eget billeder, evt. i forbindelse med at man afmasker de områder, man er interesseret i. Det er en svær proces, fordi billederne skal være nøjagtig alignet i samme størrelse, og resultat bliver noget blegt, så det senere vil være nødvendigt at intensivere farverne. Jeg gik specifikt i at bruge metoden til at få lidt mere kraft på nogle røde blowouts. I tilfældet her kom der mere med af nogle streger eller lignende end tilsigtet. Det beklager jeg!

Men for ikke at starte en større mudderkastning, har jeg bedt Torben om at slette mig som medlem – og det kan man så glæde sig over eller det modsatte.

Mine vejledninger og biller mm. må i derfor fremover se andetsteds!

Så tak for tiden indtil nu!

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Umiddelbart ser det jo unægtelig ud som om at teknikken får mere end blot farvekalibrering med.
        Det samme kan man også tro om M1 billedet. Hvis man f.eks. undersøger om dybe asteroider er
        med undres man nogle gange over hvorfor de er fjernet, hvilket de selvfølgelig kan være.

Man man kalde set hvad man vil, men medmindre man skriver hvad man har brugt, er det “lånte fjer”.

At Johannes så overfalder andre for det samme gør det bare endnu usmageligt.

Skam dig Johannes.

Man kommer jo også automatisk til at tvivle på ægtheden af billederne i Sternzeit, når man læser
        dette.
        Sternzeit! I den forbindelse har jeg en god og regelmæssig kontakt til Heiko, som har brugt flere af mine billeder i Sternzeit!

wrote: Johannes, Mine vejledninger og biller mm. må i derfor fremover se andetsteds!

Hvor? Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry, afsnit Gryffindor

Nightsky2015-03-21 16:03:18

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Jeg er ikke helt klar over hvilke billeder, der er tale om.
          De ekstra streger, er det ekstra diffraktionen streger på stjernerne?

“Mere kraft på røde blowouts.” – Så er der altså tilført noget, som ikke var i det originale billede.. ?
          Men selv om man kun henter noget farve-information fra et andet billede, så har man jo tilført noget til sit eget, som man ikke selv har produceret.

Så bør man vel også nævne det andet billede og personen bag… ?

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej folkens

Som Johannes skriver, så ønsker han at udtræde af Astro-Forum, og dette ønske imødekommer
            jeg selvfølgelig.
            Sagen som førte til dette kan man se her: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=13536

mvh
            Torben
            [ADM]

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

xplode
            Deltager
              • Nova

Jeg har lenge lurt på hvordan Johannes klarer å få til bedre bilder enn alle andre med tilsvarende utstyr og det forklarer mye att han forbedrer detaljene med andre sine sine bilder, det er jo forsåvidt ok, men att det ikke nevnes synes jeg er dårlig og spesielt overfor dem som har brukt timesvis på bildene som brukes til forbedringen

store.bjoern
              Deltager
                • Giant

Der findes vel knap nok autentiske billeder i de blade og medier vi omgiver os med. Er glad for, at man her accepterer og respekterer autentiske optagelser. Og uanset billedkvaliteten, så er der en respekt for det stykke arbejde folk har lagt i det.

Det skal selvfølgelig ikke være en forbrydelse at fotoshoppe sine astrofotos. Men det andet der nævnes, er nærmest “astro-doping”, og det ødelægger sporten… Hvis der endelig skal foto-dopes, så synes jeg, at man i stedet skal spille med åbne kort ift. metoder, og f.eks. vise både før og efter-billedet.

Ola Skarpen
                Deltager
                  • Super Giant

Å poste skrytebilder på et forum uten og informere om at det er “lånt” data fra andre fotografer synes jeg er helt forkastelig, og for meg er dette ren svindel.

Mulig dette er vanlig i astrobilde verdenen, men i min foto verden er dette helt forkastelig.

Skarpen2015-03-21 17:23:24

martinf
                  Deltager
                    • Main Sequence

Usch vad tråkigt!! Jag har sett hans bilder som en stor inspirationskälla till vad som är möjligt att göra med en vanlig DSLR. Jag har precis som ni andra undrat hur han lyckas med det som vi andra inte klarar.

Det som jag börjar fundera på när något sådant här upptäcks är om det varit fler saker i hans bilder som varit manipulerade? Hur mycket var äkta och hur mycket var “lånat”?

Det påminner om när en annan fotograf blev avslöjad. Den gången var det lodjur som klistrats in men effekten är densamma. Man börjar ifrågasätta äktheten i samtliga hans bilder. Tyvärr. Bägge två har inspirerat mig mycket inom respektive genre av fotografin. Jag har inte heller något problem med att man experimenterar med sina (och andras) bilder, men då ska man informera om det.

mejer
                    Deltager
                      • Super Nova

Det her er lidt af en kedelig sag.
                      For det første tager jeg skarpt afstand fra, at man “låner” billedemateriale uden at informere om det, og tager al æren for billedet selv.

For det andet, vil jeg lige komme med min anderkendelse af Johannes billeder og billedbehandlings evner, før han bliver brændt på bålet.
                      Jeg har gået til undervisning om billedebehandling, ved Johannes, i AAF regi. Og her har vi arbejdet med billedemateriale, som er 100% optaget i “baghaven” f.eks i mit observatorium. Og det kan godt ske, at han har dummet sig her, men han er nu stadig en stor inspirations kilde for mig, da jeg har set hvad han kan udrette på de kurser med vores billedemateriale.
                      Så jeg vil nu stadig bruge hans “rene” fremgangsmåde med billedebehandling fremover, og håber det her ikke bliver en offentlig steening, af en mand der har hjulpet utrolig mange astro interesserede med at få det bedste ud af deres udstyr.

MVH
                      Rene Mejer

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Mejer

Du har selvfølgelig en pointe, men jeg syntes ikke det holder når manden selv ofte farer frem med
                        bål og brand omkring alting fra personer, forhandlere, foreninger, fotos og udstyr.

Lige så mange som han har hjulpet, har han jo mindst gjort kede af det og ødelagt en masse
                        for. Listen er desværre meget lang og meget trist.

Nightsky2015-04-06 12:49:32

mejer
                        Deltager
                          • Super Nova

Ja jeg har set nogle af indslagene, når i har skæntes lidt.
                          Derfor en lidt ærgelig sag den her.

jakob1234
                          Deltager
                            • Nova

Jeg kan godt forstå, at man finder det “ikke i orden” hvis johannes har taget credit for noget han ikke har lavet, det syntes jeg heller ikke er i orden – specielt når jeg selv kæmper en brav kamp for at producere gode billeder.

Men, nå det så er sagt – syntes jeg det er lidt kedeligt at han bliver hængt ud i sin egen tråd. Det kunne man have klaret via PM.

Jeg syntes det er meget vigtigere, at folk kommer med konstruktiv kritik eller ros af folks billeder. Har man endelig mistanke om at der er tale om “fusk” med et billede – så skriv det direkte til folk.

martinf
                            Deltager
                              • Main Sequence

Det beror på hur man ser det. Visst blir han tagen “med byxorna nere” när man tar diskussionen i hans egen tråd. Samtidigt, om det hade tagits i PM och därmed inte varit synligt för oss andra, så hade nog många kännt sig missnöjda över att aldrig kunna nå lika bra resultat som han. Om man då inte fått förklaringen till varför så är det lätt att tro att man själv har misslyckats när sanningen kanske är att det man siktat på inte går att nå med motsvarande utrustning.

Börjar man ägna sig åt bildmanipulation eller annat fusk får man faktiskt räkna med att bli ertappad och därmed utsatt för viss kritik.

Sedan tvekar jag inte en sekund på att Johannes är en mycket skicklig fotograf och bildredigerare. Synd bara att han inte anser sin egen skicklighet tillräcklig.

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Jakob, set i lyset af hvorledes manden kommunikerede i en tilsvarende sag om et foto som ikke
                                er på forum, omkring en navngiven person som ikke færdes på forum. Så syntes jeg helt klart det
                                har sin berettigelse af skrive direkte i hans tråde med hans egne billeder. Under ingen omstændigheder
                                ville Johannes selv have holdt sig tilbage.

Hvis du ser hvorledes han opfører sig i denne tråd, så kan det vist ikke være tydeligere, uagtet
                                om han har ret eller ej. Her viser han i den grad dårlig stil.
                                http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=13494

Johannes er altså ikke et offer her, muligvis alle os andre som der nok er blevet manipuleret med.
                                Han vil ikke engang forklare sig, selv om han forlanger akkurat det samme af andre.

Nightsky2015-03-21 19:56:09

jakob1234
                                Deltager
                                  • Nova

Nightsky wrote:

Jakob, set i lyset af hvorledes manden kommunikerede i en tilsvarende sag om et foto som ikke
                                  er på forum, omkring en navngiven person som ikke færdes på forum. Så syntes jeg helt klart det
                                  har sin berettigelse af skrive direkte i hans tråde med hans egne billeder. Under ingen omstændigheder
                                  ville Johannes selv have holdt sig tilbage.

Hvis du ser hvorledes han opfører sig i denne tråd, så kan det vist ikke være tydeligere, uagtet
                                  om han har ret eller ej. Her viser han i den grad dårlig stil.
                                  http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=13494

Johannes er altså ikke et offer her, muligvis alle os andre som der nok er blevet manipuleret med.
                                  Han vil ikke engang forklare sig, selv om han forlanger akkurat det samme af andre.

Ja, ok det kan jeg selvfølgeligt godt se – jeg syntes bare det er synd når fora går hen og bliver sådan…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 134 i alt)
                                • Emnet 'Ønske om udtrædelse af forum.' er lukket for nye svar.