Øjets eksponeringstid

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Øjets eksponeringstid

• Dette emne har 7 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af outlook. This post has been viewed 1190 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

martin.kruse
      • Main Sequence

Jeg kom til at tænke lidt over øjet i forhold til kameraer.

Et kamera kan jo køre med mange forskellige eksponeringstider, men er der nogen, der ved, hvad

øjets ”eksponeringstid” er?

Lidt i samme tråd. Hvor meget mere eller mindre følsomt er et kamera som f.eks. Orion StarShoot Deep-Space I ved samme eksponeringstid?

jens
      Deltager
        • Giant

Det er ikke noget jeg er særlig velbevandret i, men man siger som tommelfingerregel, at øjet næsten er fuldt mørkeadapteret efter 15 minutter og er 100% tilvænnet mørket efter en halv time.

Man kunne så tro et øjets “eksponeringstid” vel er min. 30 minutter?

Ved ikke om det kan bruges som parameter . . . Ermm

Hilsen

Jens

rigo
        Deltager
          • Super Nova

nææ det lyder meget forkert Jens. eksponeringstid / lukketid er noget andet. Men lige hvad øjet har ved jeg ikke. Men jeg hørte noget til det på MAF starparty, men husker det ikke 100%: Men det er åbning der blier størrer efter “30min” jahttp://www.rigorigo.dk2008-10-06 10:59:11

starlimo
            • Moon

Hej Jens

Et rigtigt godt spørgsmål – men jeg tror ikke der er et entydigt svar på det. Så vidt jeg kan huske så er der i øjet ikke tale om 1 signal – men en række paralelle impulser – faktisk som en hel række forskellige CCDer – med forskellige eksponeringstider osv. Hjernen “stacker” så de forskellige imput til et billede.

Men jeg er altså bare chauffør og ikke læge LOL LOL

Mvh Per

mr.mox
              • Nova

Jeg vil mene det ligger omkring 1/50 sekund. I gamle dage indførte man interlace i tv fordi billedet flimrede når opdateringen er 1/25 sekunder. I den rigtige (forkerte?) belysning kan de fleste se at et gammeldaws CRT tv flimrer, og derfor kom 100Hz fjernsyn frem for nogle år siden.

Der er selvfølgelig mange andre forhold der spiller ind

henrik
              Deltager
                • Nova

Hejsa

1/25 sek passer nok meget godt for med 1/15 kan man godt se det.

Du skal nok snarere skæve til lowlight videokameraerne, hvis du vil sammenligne øjet med noget fra filmverdenen;

Øjet har jo en meget stort lysspektrum liuge fra nattehimmel tilklart sollys, hvilket jo bla. styres af pupilåbningen

Iflg. de kilder jeg har set, skulle øjet kune strække sig fra 0,001luxtil 100.000lux.

Til sammenligning er deep sky lowlight videokameraer helt nede på 0,001 til 0,00002 Lux.

Mvh Henrik

p_pedersen
                  • Asteroid

Det lyder meget rigtig. Der ligger en sammenligning mellem øje og teleskop/kamera her.

Den er godt nok beregnet til de ældste klasser i folkeskolen, men er da ok.

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Meget godt link du har dér, P_P, altså en 1/15 af et sekund. Og det svarer meget godt til de 0,001 lux for jeg har sådan et kamera dog uden frame integration. Det bruger en linse med en blænde F 1,2-360! Det er så følsomt så selv når jeg bruger et Schüler UV pass filter, så ser det ud som dagslys alligevel på skærmen med de undtagelser der er, når billedet nu viser UV billeder! Men øjet har til gengæld et uhyre stort dynamik område. Og her kommer en CCD jo til kort. Bare se på en måneoptagelse. En lille del er korrekt eksponeret, noget er for mørkt og andet igen udbrændt som sluttelig skal efterbehandles i software for at blive godt.outlook2008-10-10 20:19:50

Hilsen Leif,
                    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Øjets eksponeringstid' er lukket for nye svar.