Ækvatorial opstilling

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Ækvatorial opstilling

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 1128 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

emil.deleuran
      • Asteroid

Hejsa Astronørder.

Jeg har idag købt mit første teleskop (Skywatcher Evostar 90 (EQ-2))

Jeg syntes dog at den ækvatoriale opstilling driller lidt. Er der nogle der kender en overskuelig guide på nettet, eller andet lignende?

Tak på forhånd.

chris_h
      Deltager
        • Super Nova

Hva driller? Her er en Basic video:

https://www.youtube.com/watch?v=TdkB5NCnFps

Chris_H2017-06-05 02:15:57

Anonym
          • Super Nova

Hej Emil Deleuran

Et kæmpe tillykke for mig med dit første teleskop Emil . Jeg er selv lige starte med denne hobby og har knap nok haft min første hele sæson endnu. Så jeg er ikke nogen super Astro-nørd men en Astro Rookie. Men hvis jeg skal give dig et råd, (det er godt nok ikke så meget om det som du spørger om), som jeg selv syntes har hjulpet mig meget , er såmænd blot det, at det vigtigst du kan købe i starten er et low power okular med et så stort field of view. (Field of view er et udtryk for den tilsyndeladende del af nattehimlen du kan se igennem dit okular, )

Med low power mener jer et okular som f.eks et 40 eller 50 mm okular med et så stort field of view som muligt.

Det gør det meget nemmere i starten at finde rundt på nattehimlen, og når man kan finde det man vil, er det jo også sjovere og stærkt motiverende.

Når du så har placeret det du vil se i midten af dit okular, så kan man langsom øge forstørrelse.

Held og lykke Emil og tab ikke modet =))

Hilsen fra en anden Astro Rookie…..

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Jeg vil give Jan ret i at man ofte i starten begår den fejl at bruge for stor forstørrelse, så når man endelig har fundet objektet (Jupiter/Saturn) glider det ud af feltet igen. Derfor lille forstørrelse indtil man får en fornemmelse for drevet

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Hvis interessen skærpes og du/I bliver trætte af at “tracke” 4″ SE

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Det er et fremragende tilbud til nærmest det halve af hvad DK eneste minus man kan ikke bruge det manuelt altså kræver det strøm (indbygget batteriboks eller eksternt)

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Ækvatorial opstilling' er lukket for nye svar.