› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Ækvatorial alignment om dagen ??
- Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 8 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 1253 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. juni 2017 kl. 20:48 #161362
Anonym- Super Nova
Hejsa
Min opstilling til en aften under stjernerne er for det meste alt azimuth, da den er en hurtig opstilling og for mig mere behagelig at stå ved. Og da jeg ikke er i ude i astro fotografering, synes jeg det er overkill at opstille teleskopet ækvatorial, når der nu kun er til visuelt brug. Har dog med et godt resulltat opstillet i ækvatorial opstilling et par gange, med et helt hæderlig resultat. Men jeg sad og tænkte på hvordan opstiller/laver man en ækvatorial alignment om dagen , hvis man nu ville det ??
Hilsen Jan H.
8. juni 2017 kl. 23:01 #161370
clauskafDeltager- Nova
Det må være noget med at sørge for at det er i vater, dernæst observere solen (via solfilter) checke kredsene om det passer med solens position så køre over på f.eks. venus og så køre frem og tilbage indtil det passer
8. juni 2017 kl. 23:06 #161371
outlookDeltager- Super Nova
Ja,en god måde er at bruge solen. Niveller monteringen omhyggeligt med et vaterpass og sæt polaraksen til din breddegrad. Hæng et lod fra hovedet (mellem stativbenene) og læg en vinkelmåler på jorden centreret under loddet. Drej vinklen, indtil snorens skygge peger mod solens kendte azimut (målt fra nord til øst) plus 180 °. Endelig drejes monteringen, indtil polaraksen står direkte over 0 ° på vinklen. Du er nu nogenlunde polarjusteret.
For at få Solens azimut, kan du fx indtaste dato, tid, breddegrad og længdegrad af dit sted i noget planetarium software.
outlook 2017-06-08 23:12:10
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting9. juni 2017 kl. 07:07 #161374
RudiDeltager- Neutron star
Jeg har utallig gange stillet min EQ-5 montering op på øjemål, dvs ca mod nord (hjemme kender jeg nord rimelig godt på øjemål, ellers bruger jeg et kompas) og ca vandret.
Oftest når jeg har observeret Månen og Jupiter/Saturn i dagslys lige før solnedgang.
Som f.eks her:
Jeg bruger Cartes du Ceil sammen EQMOD til at styre teleskopet og sætter det hele op efter følgende procedure:
Eksempel hvor man aligner på Månen:
1) Stil trefoden op så nøjagtig som muligt (nord/vandret).
2) Start Cartes du Ceil og forbind til monteringen.
3) Løsn ra/dec koblingerne.
3) Unpark og slew til Månen
(hold evt fast i teleskopet da den godt kan dreje selvom koblingerne er løsnet)
4) Når slew er udført tror Cartes du Ceil at teleskopet peger på Månen.
5) Vha søgekikkert drej da teleskopet manuelt ind på Månen.
5) Stram koblingerne igen.
Det er en metode jeg selv har fundet på, og det har virket fint for mig. Jeg er sikekr på at andre gør noget tilsvarende.
Dengang på billedet overfor så min datter og jeg også på Saturn og Mars. Men pga unøjagtig polalign stod de to planeter ikke i centrum af billedet (QHY5 på en 4xPowerMate) men kunne let findes med at bruge EQMOD spiral funktionen. De to planeter kunne også ses i søge teleskopet så jeg let kunne dreje teleskopet ind på dem manuelt.
PS: hvis du bruger en Skywatcher med Synscan så har jeg læst at nyeste firmware indeholder en daytime align funktion på Solen.
rudibr 2017-06-09 07:08:16 /Rudi B. Rasmussen
9. juni 2017 kl. 16:01 #161379
Anonym- Super Nova
Hej
Tusind tak for alle jeres svar, de skal da efterprøves. Håber at der bare bliver lidt tid i weekenden og vejret er lidt med os, for en gang skyld.
@Leif jeg skal prøve din metode fordi nu for jeg endelig mulighed for at bruge den store tavle vinkelmåler, du ved den slags man brugte i folkeskolen før smartboards kom til. Købte den på bellahøj kræmmermarked for 30 kr, uden at vide hvad jeg ville bruge den til.
@rudibr Det var da et rigtig godt stemningsfyldt billed. Vores hobby er jo meget mere end bare udstyr og dimser, det er de gode øjeblikke jeg elsker ude ved teleskopet især dem man for mulighed for at dele med andre.
Elsker selv når min søn kommer ud i haven en sen aften og spørger ” hey må jeg lige kigge far ” .
Og hvis jeg skal holde ham ude ved teleskopet så ved jeg at jeg skal holde kæ.. med alt min vrøvleri, og lade ham bare selv for lov til at opleve det han ser .
Hilsen Jan H ….og god weekend til alle
9. juni 2017 kl. 16:29 #161380
clauskafDeltager- Nova
Det er en meget let øvelse med en alt/az montering, som min Evolution 6″ jeg gør mig umage med at sætte stativet i vater, indtaster præcis tid evt. Via gps som jeg har monteret på min opstilling, dernæst alligner på solen og med dette kører jeg over på f.eks. Venus eller en klar stjerne på dag himmelen.
jeg har endnu ikke oplevet at det ikke har passet og man kan forøge præsisionen ved at centrer stjernen/Venus og alligne igen.
ClausKAF 2017-06-09 16:32:21 12. juni 2017 kl. 22:19 #161433
astrojensenDeltager- Neutron star
Er lige kommet tilbage fra nogle dages ferie (uden medbragt bærbar), så jeg har ikke kunnet svare på tråden før.
Min hurtige metode til poljustering i dagslys, som regel i forbindelse med solobservation, er følgende:
Sæt montering og stativ op, nogenlunde i vater hvis du gider, med polaksen justeret til breddegraden.
Sæt RA-kredsen til at vise solens transittidspunkt på den faste viser (den på monteringssiden).
Aflæse klokkeslettet og drej teleskopet i RA, indtil den bevægelige viser, viser dette tidspunkt på RA-kredsen.
Drej nu hele teleskopet i azimut og deklination, indtil solen er i feltet. Lås monteringen fast i azimut. Man er nu nogenlunde OK poljusteret, udmærket brugbart til solobservationer. Dette kan gøres på sekunder, når man har rutinen.
Skal det være mere nøjagtigt, så bringer man først stativet i vater, med så pinlig nøjagtighed, man kan opvise. De næste skridt kræver, at man har verificeret Deklinationskredsen.
Dernæst retter man teleskopet mod zenith, ved hjælp af et vaterpas lagt ovenpå tubus eller holdt mod siden af denne. Deklinationskredsen skal nu vise breddegraden. Gør den ikke det, stilles den til at gøre det, ved hjælp af finbevægelsen. Dernæst justerer man polhældningen, til teleskopet igen er lodret.
Teleskopet er nu rettet mod meridianen, da denne altid passerer gennem zenith.
Stil den faste viser til at vise stjernetiden (den RA der lige nu står på meridianen). Denne kan fås fra et planetarieprogram eller en smartphone-app.
Drej teleskopet i RA (og Deklination) til positionen på et valgt himmellegeme (om dagen ofte Solen, men man kan også bruge metoden om natten på et vilkårligt objekt, man kender positionen på, positionen fås lettest fra et planetarieprogram).
Drej hele monteringen i azimut, indtil objektet er i synsfeltet. Monteringen er nu poljusteret.
Der opstår gerne en unøjagtighed, et eller andet sted, f.eks. i et unøjagtigt vaterpas, ukorrekt justeret deklinationskreds, etc., så man kan ofte ikke få objektet centreret uden at skulle justere lidt i deklination
Thomas, Bornholm
13. juni 2017 kl. 07:15 #161435
Anonym- Super Nova
Hejsa
Velkommen tilbage fra ferie Thomas, håber at det var nogen gode og afslappende dage
Det første metode du beskriver lyder som om det er den mest hurtige og okay metode. Den vil jeg prøve…
Hilsen Jan H,
13. juni 2017 kl. 09:36 #161437
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg glemte at sige, at solens transittidspunkt kan sættes til kl. 12 eller kl 13, afhængig af, om der er indført sommertid. Det kan man i hvert fald på Bornholm, hvor vi jo ligger meget tæt på 15° længdegrad. Længere vestover i landet skal man måske regne med en fast korrektion. Midtsjælland ligger jo på 12° østlig længde og så har Solen jo transit 12 minutter senere, end for 15° længdegrad, som centraleuropæisk tid er angivet for. Fyn er omtrent på 10° ø.l. og dermed 20 minutter senere, midtjylland 9° ø.l. og 24 minutter senere.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ækvatorial alignment om dagen ??' er lukket for nye svar.