´FWHM måling

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR ´FWHM måling

• Dette emne har 13 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 12 måneder siden af rigo. This post has been viewed 174 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

MS, er der ikke en måde at få et billede målet¨FWHM : gemmensnit på hele ens foto, eller den general FWHM på et foto

Ville være fedt at kunne analyser et skud pro med et eller andet program, FWHM, højste lysstyrke m.m. Endda måske på en gruppe skud

Man kan ikke måle rigtig FWHM efter stack vel ?

PS Jeg køre med MaximDL 5.04 pro nu 🙂 bruger du også den, eller mest den gammel ?

MYSTIK, mit Atik cam står at kunne køre til -15c men efter jeg sætter den til -30c så er der endnu minder hotpixel, de nye skud jeg har taget de sidste 2gang er utrolige nice!, de var nice før, men nu rigtig nice nice nice Big%20smile

http://www.rigorigo.dk2009-03-13 10:21:29

Anonym
        • Nova

Det her måler drift, FWHM mm. efterhånden som billederne bliver hentet ned i en mappe. Det kan også sortere billeder fra som har for stor FWHM:

http://deepskystacker.free.fr/english/live.htm

Desuden kan det stakke billederne “live”, så man kan få et preview på det endelige billede.

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Rigo

Brug Deepskystacker Live – den kan lave statistik på dine billeder efterhånden som de bliver taget og måler blandt andet FWHM.

Den måler på nye billeder i det katalog du beder den overvåge of finder automatisk stjernerne.

Ellers er der CCD inspector men den skal købes.

Endelig er AIP4WIN – et semipro men billigt astrometri/fotometri program – den kan vist også måle gennemsnitlig FWHM.

rigo
          Deltager
            • Super Nova

Hej Madsen (der er Søren ikk?), yep det bruger jeg også, men har ikke lige tænkt over det med at den også skriver FWHM score, så ja det kunne da bruges hvis der ikke er andet. Jeg ville godt have et program der kunne tjek lege efter man har skudt eller når man stå og skal lave refocus efter at temp er faldet

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Joda, men MaxIm kan ikke gøre det så vidt jeg ved.

CCDInspektor kan netop det.

Om man kan måle FWHM efter stack… Ja og nej. Det fortæller en masse om det endelige billede, og kan også bruges videnskabeligt. Men kan ikke bruges efter sharpen og lign.

Jeg bruger stadig 4,6x.

Du har også spurgt mig om hvor du kan sætte FokusMax til at tage flere V-curves unden at du står og sætter den igang.

Desværre kan jeg ikke lige huske hvad det hedder i hovedet, men på den flash jeg har lavet kan du se at jeg laver det om fra 10 runs til 1.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

CCDInspektor kan gøre det, mens du tager billederne og efter. Samt en masse andet.

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

Nååå det er LIFE version, den har jeg ikke prøvet Thumbs%20Up

Tage man fotos med den ?

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

At måle FWHM efter stack – men før nogenform for strækning eller anden
                    billedbehandling – kan bruges til at måle samlet performance af dit
                    system.

Dit system består af:

atmosfæren, teleskop, guidning, stakning.

I samme øjeblik du er begyndt at ændre i billedet med strækning, levels
                    osv – så mister FWHM sin nytte og kan ikke sammenlignes med FWH i andre
                    billeder.

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

Jeg stacker med deepskystacker, ved ikke om den laver noget, men den rå save fits file

Tjek denne her ud, men jeg sletter den om 5min. igen (i kan selv bedømme om det er noget i vil “teste” men det virker

slet

http://www.rigorigo.dk2009-03-13 10:45:05

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

MS, jeg syndes bare at FOKUSMAX her et problem, den ville ikke lave fokus hvis stjernerne er for små i det område eks. hvor kometen var den anden dag. Men så bruge jeg maxim egen fokus system, og der kan man jo selv vælge ud, også fokus på en meget lille stjerne hvis det er nødvendig, jeg er ikke så meget for at flytte scopet når jeg først har objektet i mitten bare for at lave en fokus med fokusmax

Anonym
                          • Nova

Rigo: Du kan netop bruge DSS Live til f.eks. at få en warning hvis FWHM bliver for høj, så du ved hvornår du skall re-fokusere. Du kan også sagtens bruge det EFTER billederne er taget. Bare vis den mappen med dine billeder og stars som normalt, så begynder en at gnaske sig igennem de billeder der allerede ligger i mappen.

Mvh
                          Søren

Warn/Don’t stack options

These options are self explanatory and can be used to set various conditions
                          for which an image should not be stacked and/or a warning should be issued.

It is possible to set conditions on:

• The score

• The number of detected stars

• The FWHM (Full Width Half Maximum)

• The drifting (dX or dY)

• The rotation angle

• The Sky Background

Warnings

When a warning condition is detected it is possible to be noticed using four
                          different ways:

• Sound: the classic bip of the computer

• Flash application: DeepSkyStacker Live is
                            flashing 4 times

• Create a warning file: a file named
                            DSSLiveWarning.txt containing the warning message is created in the folder of
                            your choice. It can be a local folder or a network folder. If the file already
                            exists the new warning message is appended to it.

• Send email: an email containing the warning
                            message is send to the address of your choice.

In the email configuration dialog box you can choose to send a email only for
                            the first warning. In this case as soon as an email has been sent a reset button
                            will appear to let you reset the email internal counter.

rigo
                          Deltager
                            • Super Nova

fino! det skal prøves

Send email

: an email containing the warning message is send to the address of your choice.

Den kunne jeg hvis godt bruge, da jeg ofte gå indmen sidder ved den anden laptop

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Rigo – Man behøver jo heller ikke at lade FokusMax vælge for dig, du kan vælge selv.

Derfor er der jo select knappen 🙂

Men det er vigtigt at den stjerne man vælger er lysstræk nok, dette gælder for alle autofokus programmer. Antag at der skal en mag 4-5 stjerne til en expo tid på 0,11 sek.

Så vil du bruge en svagere stjerne, så sætter du bare tiden op. Ca 1sek for en mag 10.

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

ok! MS, jeg har kun kørt på automatik, skal prøves som du siger.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet '´FWHM måling' er lukket for nye svar.