› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › ´FWHM måling
- Dette emne har 13 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 12 måneder siden af rigo. This post has been viewed 174 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. marts 2009 kl. 11:06 #12560
rigoDeltager- Super Nova
MS, er der ikke en måde at få et billede målet¨FWHM : gemmensnit på hele ens foto, eller den general FWHM på et foto
Ville være fedt at kunne analyser et skud pro med et eller andet program, FWHM, højste lysstyrke m.m. Endda måske på en gruppe skudMan kan ikke måle rigtig FWHM efter stack vel ?PS Jeg køre med MaximDL 5.04 pro nu 🙂 bruger du også den, eller mest den gammel ?MYSTIK, mit Atik cam står at kunne køre til -15c men efter jeg sætter den til -30c så er der endnu minder hotpixel, de nye skud jeg har taget de sidste 2gang er utrolige nice!, de var nice før, men nu rigtig nice nice nicehttp://www.rigorigo.dk 2009-03-13 10:21:29 13. marts 2009 kl. 11:22 #12562
Anonym- Nova
Det her måler drift, FWHM mm. efterhånden som billederne bliver hentet ned i en mappe. Det kan også sortere billeder fra som har for stor FWHM:
http://deepskystacker.free.fr/english/live.htm
Desuden kan det stakke billederne “live”, så man kan få et preview på det endelige billede.
13. marts 2009 kl. 11:24 #12563
Frank LarsenModerator- Super Nova
Rigo
Brug Deepskystacker Live – den kan lave statistik på dine billeder efterhånden som de bliver taget og måler blandt andet FWHM.
Den måler på nye billeder i det katalog du beder den overvåge of finder automatisk stjernerne.
Ellers er der CCD inspector men den skal købes.
Endelig er AIP4WIN – et semipro men billigt astrometri/fotometri program – den kan vist også måle gennemsnitlig FWHM.
13. marts 2009 kl. 11:27 #12564
rigoDeltager- Super Nova
Hej Madsen (der er Søren ikk?), yep det bruger jeg også, men har ikke lige tænkt over det med at den også skriver FWHM score, så ja det kunne da bruges hvis der ikke er andet. Jeg ville godt have et program der kunne tjek lege efter man har skudt eller når man stå og skal lave refocus efter at temp er faldet
13. marts 2009 kl. 11:27 #12565
mstauningDeltager- Black Hole
Joda, men MaxIm kan ikke gøre det så vidt jeg ved.
CCDInspektor kan netop det.Om man kan måle FWHM efter stack… Ja og nej. Det fortæller en masse om det endelige billede, og kan også bruges videnskabeligt. Men kan ikke bruges efter sharpen og lign.Jeg bruger stadig 4,6x.Du har også spurgt mig om hvor du kan sætte FokusMax til at tage flere V-curves unden at du står og sætter den igang.Desværre kan jeg ikke lige huske hvad det hedder i hovedet, men på den flash jeg har lavet kan du se at jeg laver det om fra 10 runs til 1.13. marts 2009 kl. 11:28 #12566
CCDInspektor kan gøre det, mens du tager billederne og efter. Samt en masse andet.
13. marts 2009 kl. 11:28 #12567
rigoDeltager- Super Nova
Nååå det er LIFE version, den har jeg ikke prøvet
Tage man fotos med den ?13. marts 2009 kl. 11:28 #12568
Frank LarsenModerator- Super Nova
At måle FWHM efter stack – men før nogenform for strækning eller anden
billedbehandling – kan bruges til at måle samlet performance af dit
system.Dit system består af:
atmosfæren, teleskop, guidning, stakning.
I samme øjeblik du er begyndt at ændre i billedet med strækning, levels
osv – så mister FWHM sin nytte og kan ikke sammenlignes med FWH i andre
billeder.13. marts 2009 kl. 11:36 #12570
rigoDeltager- Super Nova
Jeg stacker med deepskystacker, ved ikke om den laver noget, men den rå save fits file
Tjek denne her ud, men jeg sletter den om 5min. igen (i kan selv bedømme om det er noget i vil “teste” men det virkerhttp://www.rigorigo.dk 2009-03-13 10:45:05 13. marts 2009 kl. 11:39 #12572
rigoDeltager- Super Nova
MS, jeg syndes bare at FOKUSMAX her et problem, den ville ikke lave fokus hvis stjernerne er for små i det område eks. hvor kometen var den anden dag. Men så bruge jeg maxim egen fokus system, og der kan man jo selv vælge ud, også fokus på en meget lille stjerne hvis det er nødvendig, jeg er ikke så meget for at flytte scopet når jeg først har objektet i mitten bare for at lave en fokus med fokusmax
13. marts 2009 kl. 11:42 #12573
Anonym- Nova
Rigo: Du kan netop bruge DSS Live til f.eks. at få en warning hvis FWHM bliver for høj, så du ved hvornår du skall re-fokusere. Du kan også sagtens bruge det EFTER billederne er taget. Bare vis den mappen med dine billeder og stars som normalt, så begynder en at gnaske sig igennem de billeder der allerede ligger i mappen.
Mvh
SørenWarn/Don’t stack options
These options are self explanatory and can be used to set various conditions
for which an image should not be stacked and/or a warning should be issued.It is possible to set conditions on:
-
The score
-
The number of detected stars
-
The FWHM (Full Width Half Maximum)
-
The drifting (dX or dY)
-
The rotation angle
-
The Sky Background
Warnings
When a warning condition is detected it is possible to be noticed using four
different ways:-
Sound: the classic bip of the computer
-
Flash application: DeepSkyStacker Live is
flashing 4 times -
Create a warning file: a file named
DSSLiveWarning.txt containing the warning message is created in the folder of
your choice. It can be a local folder or a network folder. If the file already
exists the new warning message is appended to it. -
Send email: an email containing the warning
message is send to the address of your choice.In the email configuration dialog box you can choose to send a email only for
the first warning. In this case as soon as an email has been sent a reset button
will appear to let you reset the email internal counter.
13. marts 2009 kl. 11:47 #12574
rigoDeltager- Super Nova
fino! det skal prøvesSend email: an email containing the warning message is send to the address of your choice.
Den kunne jeg hvis godt bruge, da jeg ofte gå indmen sidder ved den anden laptop
13. marts 2009 kl. 12:31 #12578
Rigo – Man behøver jo heller ikke at lade FokusMax vælge for dig, du kan vælge selv.
Derfor er der jo select knappen 🙂Men det er vigtigt at den stjerne man vælger er lysstræk nok, dette gælder for alle autofokus programmer. Antag at der skal en mag 4-5 stjerne til en expo tid på 0,11 sek.Så vil du bruge en svagere stjerne, så sætter du bare tiden op. Ca 1sek for en mag 10.13. marts 2009 kl. 13:33 #12588
rigoDeltager- Super Nova
ok! MS, jeg har kun kørt på automatik, skal prøves som du siger.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet '´FWHM måling' er lukket for nye svar.