Svar til: Tube2 – nyt projekt

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Tube2 – nyt projekt Svar til: Tube2 – nyt projekt

Torben Taustrup
Admin
    • Neutron star

Hej Jens

Jeg mener, at det var Blik der for mange år siden sagde, at der ikke må sidde noget i spænd – ligesom han også sagde, at spiderbenene ikke skulle sidde lige overfor hinanden, men forskydes – dog ikke så meget, som de var i vores første Newton.
    Disse vanes var ikke opspændt. Enhver kan regne ud hvad der sker, hvis man begynder at opspænde dem.

Jeg husker faktisk ikke, hvordan spikes genereret af dette teleskop så ud – det kræver en gennemgang af gamle billeder 🙂

Mht. fordelingen af kræfter ved hhv. fire og tre ben, så vil den trebenede, så vidt jeg kan vurdere, ikke udvirke, at benene trækkes skæve. Da systemet med tre vanes giver seks spikes, så kan man faktisk godt tillade sig at forsyne sekundærholderen med seks vanes 😉 – og dem kan man så godt gøre tyndere.

Fire vanes supporterer hinanden parvis, men tubus skal stadig optage, og fordele kræfterne.

mvh
    Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.