› Fora › ASTRO-FORUM › NYT FRA VIDENSKABEN › Disruption er omstyrtning (kup) › Svar til: Disruption er omstyrtning (kup)
Bjarne
- Super Nova
Jeg er helt uenig. Jeg mener, at kunstig intelligens i høj grad er videnskab. Den anvendes i stigende grad inden for astronomien. Men Dens anvendelse forudsætter, at man ved, hvad den kan bruges til, og specifikt, hvad den ikke kan bruges til. Der er ikke noget nyt. Jeg har skrevet om det mange gange før. Det provakatoriske er, at jeg har oversat ordet “disruption” til dansk.
Det startede med den franske tilgang til anvendelsen af kunstig intelligens. De franske planer er udarbejdet af en kendt matematiker, som har været direktør for Henri Poincare Instituttet. Den franske politiske tilgang til anvendelsen af AI er, at der skal være fuld åbenhed, om de anvendte algoritmer. Man skal aldrig begynde at anvende sorte kasser, og man skal altid forklare funktionaliteten til befolkningen, inden algoritmerne tages i brug. Lukkethed og hemmelig sammenkørsel af data med data fra Facebook er direkte gift for videnskaben generelt. Befolkningen mister enhver tillid til videnskabelig forskning. At videnskabspolitik skulle være OFF TOPIC er det glade vanvid.
Emmanuel Macron wants France to become a leader in AI and avoid ‘dystopia’
… and avoid ‘dystopia’ hentyder til George Orwells “1984”.